onsdag 6 januari 2016

På väg mot avancerad klass

Movi och jag har börjat träna på skyltarna i avancerad klass i rallylydnad. Vi har en tävling kvar i fortsättningsklassen innan vi får börja tävla i avancerad klass. När vi är ute och går belönar jag henne alltid när hon kommer upp på min högra sida, jag säger kommandot "byt" innan hon får godisen. Vi har även tränat på att gå bakåt mot en husvägg eller ett staket då vi varit ute, jag ger då kommandot "rygg". Vi har tränat detta mest på vänster sida som är den vanliga "fot". Hemma tränar vi "rygg" mot skåpen i köket. Det finns inte så mycket utrymme att spela med men det funkar. Idag märkte jag att träningen gett färdighet. Movi skötte "rygg" utomordentligt på både vänster sida "fot" och höger sida "byt". Jag själv måste tänka på att gå lugnt och sansat bakåt, går jag för snabbt kan Movi styra in snett bakom mig och jag måste även tänka på vart jag har mina fötter så att jag inte kliver på Movi. När vi båda koncentrerar oss blir det bra. Nästa steg blir att göra "rygg" utan stödet av ett staket, en husvägg eller en skåplucka. Sakta men säkert fortsätter vi vår väg mot avancerad klass i rallylydnad.

Movi gör "rygg" på vänster sida.
A video posted by Jennie-Sebastian (@jennieseba) on


Movi gör "rygg" på höger sida.

A video posted by Jennie-Sebastian (@jennieseba) on





Inga kommentarer: