söndag 10 januari 2016

Från rally till långfärds


Igår körde jag långfärdsskridskor och längdskidor. Idag tränade jag rallylydnad med Movi på förmiddagen och åkte långfärdsskridskor på eftermiddagen. Vintern är en slitsam tid. Det säger jag i och för sig om sommaren också. Det är ju sommaren och vintern som är de roligaste sesongerna. Då finns det så mycket skoj som jag vill hinna med och göra. På våren och hösten kan jag vila.
Jag och och Movi träffade våra rallykompisar på brukshundsklubben. Vi ställde upp en bana på parkeringen där det var hyfsat skottat. Kompisarna hade redan valt ut skyltar när jag kom då jag var lite sen. Det blev en bana i mästarklass. Jag och Movi gick skyltarna upp till avancerad klass och gjorde egna övningar på mästarskyltarna.
Det första rundan blev en uppvärmning. Den gick helt okej bra men jag distraherade både Movi och mig lite onödigt mycket genom att ha godis i handen hela tiden. På andra rundan koncentrerade vi oss lite mer. Då tog jag fram godisar bara till de svåraste skyltarna.
Det var ett tag sedan jag och Movi gick en rallybana, vi har mest tränat moment hemma och i parken. Det var roligt att få gå en bana och att träna med experter. Att Movi trivs med detta märks också. Hon har otroligt fin kontakt.
Det är också roligt att träffa andra hundägare och hundar. Jag fotade de andra två vallhundarna som var med, en border collie och en australien kelpie.
Efter träningen körde jag i rallyfart hem till Lagergrensgatan där jag mötte upp Sebastian, Sas, Dorit, Ludcy och Cecilia som väntade på mig för att åka skridskor. Movi fick bli kvar hemma idag och hon tyckte nog att det var skönt. Jag körde sen i samma rallyfart hela vägen till Finspång, den bil jag körde kom iväg sist då Dorit som alltid är sen åkte med mig.
Dorit och Ludcy som åker skridskor en gång var tionde år fick låna skridskor av Studiefrämjandet Finspång i Lunddalen. De fick också med sig den pedagogiska instruktören Lennart på isen och kunde åka nåra varv i långsamt och hyfsat stabilt mak. Sas och Molly flög förbi mig ibland som två raketer. Cecilia som invigde sina nya långfärdsskridskor överraskade med alla möjliga konster. Att hon åkt konståkningsskridskor hemma på parketten som barn märktes tydligt och gav god avkastning i dagens teknikpass.
Jag, Seba och Cecilia övade tillsammans på att saxa och åka baklänges. Cecilia var den som fick till detta bäst. Hon kunde till och med saxa baklänges. Första gången på långfärdsskridskor på naturis och naturbegåvningen saxar baklänges. Vi kunde verkligen lära av varandra och det var kul, men vad avundsjuk jag var. Även om inte jag och Sebastian var lika stabila med konsterna som Cecilia så gjorde vi framsteg och jag nöjer mig med det.
Film från dagens övningar på isen kommer till kvällen när Sebastian vaknat.

Inga kommentarer: