onsdag 6 september 2017

Något att bita i

Hösten är här och jag har börjat två kurser tillsammans med Myra. Igår var vi på Söderköpings brukshundsklubb där vi började en kurs i Tävlingslydnad och bruks. Jag har alltid sett det som en stor utmaning att träna tävlingslydnad eftersom jag endast tillåts ge fåtal kommandon till hunden och hon ska göra momenten utan att bli visad med händer. För mig som bara tränat rallylydnad innan känns detta svårt att lära in men jag har länge velat testa då jag är säker på att Myra skulle klara denna typ av lydnad galant bara jag lär mig att guida henne rätt.

Igår fick vi börja med att lära hunden sitta snyggt vid sidan, göra snygga ingångar till sitt vid sidan samt börja gå fot med fin kontakt vid sidan. Jag märkte ganska snabbt att jag hade en stor fördel i att jag tränat Myra så flitigt på pallen. Så snart jag fått Myra att förstå att jag ville ha henne vid min sida svängde hon in så fint. Hon är van att träna på en freesbie så jag tog hjälp av den som jag som tur var hade i bilen. Vi fick som läxa att fortsätta träna på dessa moment och jag gick nöjd från träningen med känslan av att detta nog inte är omöjligt.

En annan läxa vi fick var att träna med apportbocken. Myra tillhör ju de hundarna som inte vill ta den i munnen. Idag efter jobbet tog jag fram en hög godis för att träna Myra med apporten enligt instruktioner. Movi stängde jag in i sovrummet med ett grisöra för att hon inte skulle stå och skälla. Är hon med stör hon bara Myra samt står mitt i vägen för träningen. Jag fick Myra att börja nosa på apporten och hon fick belöning. Detta upprepade vi några gånger men tyvärr fick jag inte hennes fulla koncentration. Hon skulle hela tiden ha ett öra mot sovrummet där hon hörde att Movi låg och gnagde.

Efter att Myra smitit från träningen för att kolla in Movi gav jag upp och släppte ut Movi. Jag passade på att använda mig av hennes energi och kastade apporten på golvet med uppmaningen att Movi skulle hämta den. Movi var överallt och ingenstans. Hon följde bara mina händer och ville ha godis. Precis som hon brukar stod hon mitt i vägen och tog upp all träningsyta. Höll jag upp apporten framför henne tog hon den. Jag tänkte att det var bra för Myra att se Movi ta den i munnen. När jag kastade apporten och bad Movi hämta den blev Myra mer intresserad. Istället för att bara nosa på den som hon hittills gjort tog hon den i munnen ett par gånger och kastade den i luften. Jag fortsatte be Movi hämta och Myra fortsatte visa intresse för apporten. Movi i sin tur som egentligen bara ville ha godis slutade med att bara stå och skälla. Myra hakade på hon med. Där satt jag i vardagsrummet och uppmanade två skällande hundar att hämta en apportbock. Träningen blev inte alls som jag tänkt mig. Movis närvaro stressar upp både mig och Myra. Dock fick apporten något högre värde under detta pass men nästa gång jag tränar Myra på detta ska miljön vara lugnare. Men vad ska jag då göra av Movi. Tanten kanske måste sitta i bilen om vi ska få träningsro här hemma.

Efter middag och lite vila åkte jag och Myra iväg till Norrköpings brukshundsklubb för att fortsätta vår aguilitikurs. Det är toppen att kombinera aguility med lydnad tycker jag då de ena är koncentration och det andra fart. Jag och Myra behöver så klart även träna på koncentration i aguilityn men jisses vad roligt det är när Myra far fram över hindren. I pauserna medans de andra kursdeltagarna hoppade passade jag och Myra på att träna några lydnadsmoment från gårdagens träning. De snabba rundorna på aguilitybanan blev som belöning till de fina ingångar och fotgående som Myra fick till.

Jag är så glad över att jag och Myra är igång och tränar ordentligt. Det är roligt att gå kurs tillsammans och få hemläxa med moment att träna på. Jag tror att både aguilityn och lydnaden kommer gå toppen. Vår största utmaning under hösten blir att få till apporteringen. Där har vi något att bita i jag och Myra. Men det ska gå även det tänker jag. Framöver hoppas jag att vi kan ställa upp på några tävlingar.

Inga kommentarer: