söndag 25 januari 2015

Ner och vila

Jag såg på Internet en som tränade med sina hundar på att lägga ner huvudet under ligg. Ikväll när jag och Movi passade på att träna nya och gamla trick testade jag detta. Det är kul att se hur snabbt det går från att inte alls förstå vad jag är ute efter till att allt oftare pricka in rätt position. Klicker, godis och lite tålamod är de stora hemligheterna. På slutet gick det även bra att stanna i denna position som jag kallar "ner".

Det roliga med kvällens träning av positionen "ner" mot slutet resulterade i positionen "vila" som vi tidigare haft ganska svårt för att få till. "Vila" är när Movi ligger platt på sidan. Det är för övrigt också klippa-klo positionen så jag förstår att det finns ett visst motstånd till att göra den avslappnat och fint på kommando. Nu kom "vila" dock väldigt fint tillsammans med en ny position som Movi själv hittade på, vi får väl kalla den "rygg".

Kvällens övning av positionen "ner" gav oss alltså två fina positioner på köpet. Det är fantastiskt vilka överraskningar som hundträning kan komma med.

Inga kommentarer: