onsdag 13 augusti 2014

Ingen affär med N.D.D Bil AB i Gislaved

Så var det ju det där med att köpa bil. Jag och Sebastian hade under helgen spenderat timmar med att googlat runt efter passande bilar samt frågat familj och vänner om vad de rekommenderar oss att köpa. Vi hittade i måndags kväll en Skoda Fabia kombi 1.4 från 2008 som passade oss perfekt. Bilen hade dragkrok och räls på taket, precis enligt mina krav, kruxet var att den fanns i Gislaved en bra bit söder om Jönköping. Sebastian tyckte att vi skulle glömma bilen då den var för långt bort, och helgen var uppbokad till bröllop i Örnsköldsvik. Jag hade dock svårt att släppa den och började planera i mitt huvud hur jag skulle kunna ta mig till Gislaved innan det var för sent.

På tisdagen var mitt bilköp det enda jag pratade om med mina kollegor på fikarasterna. Jag berättade om bilen och vart den fanns. Alla engagerade sig i mitt bilköp och chefen gav mig löfte om att ta ledigt så fort jag visat upp annonsen för den utvalda bilen. På bilfirman, som jag även pratat med tidigare på dagen, var de trevliga när jag ringde och meddelade att jag och Sebastian kommer. Jag berättade att vi åker kollektivt från Norrköping och vi fick erbjudande om att bli upphämtade på busstationen i Gislaved. Jag tackade ja till detta erbjudande och meddelade tid för ankomst. Jag frågade också om de håller bilen tills vi kommer och fick muntligt löfte om att de bokar den till oss.

Glad och nervös meddelade jag Sebastian att det var klart med semester och han köpte enkelbiljetter till oss båda till Jönköping, därifrån skulle vi åka vidare med lokaltrafik till Gislaved. Jag spenderade ytterligare timtal på källen med att googla information om märket och bilen samt vad jag behöver tänka på inför ett bilköp. Jag var förberedd och redo, vi skulle till Gislaved och förhoppningsvis skulle vi komma hem med en bil.

Nu blev det inte så för idag onsdag fick jag ett sms från bilfirman N.D.D Bil AB som talade om att bilen var såld. Jag ringde upp direkt och frågade hur detta kunnat ske. Det kom in en kund innan lunch och köpte bilen, fick jag höra. Samma beskrivning som i sms'et. Men du skulle hålla bilen till mig, jag har tagit ledigt och köpt biljett sade jag förvånad och arg. Man kan inte lova till hundra procent fick jag höra då, inte då jag inte betalat handpenning. Det var ju trevligt att jag fick den informationen nu och inte då vi bokade träff dagen innan. Bilen jag planerat köpa var såld men komiskt nog fick jag i detta samtal en inbjudan att titta på internet och se om jag var intresserad av någon annan av firmans bilar. Jag tackade förvånat och kanske lite otrevligt nej till denna förfrågan. Med mina kollegor som stod och stöttade mig bakgrunden sade jag till bilfirman att jag ville att de betalar mig de 400 kr som jag lagt ut i onödan för biljetterna till Jönköping. Han skulle undersöka detta uttalande och återkomma med svar. 

Mina känslor efter det abrupta slut på denna affär är blandade. Jag är besviken och arg över tiden och pengarna jag lagt ner men jag är också lättad, nu i efterhand, att det inte blev någon affär med bilfirman i Gislaved. Jag har redan, efter knappt en veckas letande, tappat lusten att köpa bil då jag undrar hur det ska gå till om jag inte kan lita på överenskommelser. Det känns på ett sätt tryggt att jag fortfarande sitter på mina stålar, vem vet, jag och Sebastian kanske inte har missat tillräckligt många tåg ännu för att jag ska våga kasta mig in i denna soppa igen.

Sista ordet är dock inte sagt i affären med bilfirman i Gislaved då jag fortfarande väntar på svar gällande mina biljetter. Kanske kan N.D.D Bil AB återfå mitt, och mina eventuella läsares, förtroende om de väljer att återkomma med svar och plåster på såren. Kanske denna berättelse också kan få ett lyckligt slut precis som den med SJ som jag skrev på bloggen om tidigare i år fick. Mer om denna historia och SJ's exemplariska kundbemötande går att läsa i kapitlen nedan. Jag ser fram emot en fortsättning som följer även på detta inlägg.





7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Väldigt synd, samma sak hände mig, vi kom överens om att träffas på dagen efter och den dagen gick och inget samtal från dem som de sa att de skulle göra. 1 vecka gick utan att få tag i dem, sedan så var bilen såld. Riktigt dåligt gjort!

Anonym sa...

Vad google kan åstadkomma. Var på väg att köpa en bil av NDD Bil tack för din information. Har du blivit kompenserad för dina utlägg? Det är avgörande om jag ska gå vidare med affären.

Anonym sa...

Thank you Google!
skulle kolla på google vart N.D.D låg bara.. och wops så kom din information om dom upp!
Tack så mycket! dom vill inte jag slösa mina pengar på då!
hoppas allt löste sig sen!

Linda sa...

Hej !
Köpte bil på detta skit företag och varnar alla för dessa 2 " DOJCINOVSKI " bröder är inget att lita på.
Är det konstigt att vara ärlig när man gör bilaffärer på DOJCINOVSKI vis.
Tror inte att ärlighet finns i dessa länder

Anonym sa...

Hej Linda,

Går själv i köptankar men blir ju lite fundersam när jag läst detta! Skulle du kunna utveckla på vilket sätt det är ett "skitföretag"?

Anonym sa...

Tack för info. Var precis på väg att ringa dem. Hade en C4 till salu. Nu blir det inget med det!!

Anonym sa...

Rekommenderar er att kolla in hedin bil Anderstorp.. där har ni 2 riktigt trevliga säljare som håller vad dom lovar. Men sen finns det småhandlare som är kanon att göra med.. men med dom större är det lättare tack vara garantier etc