torsdag 21 augusti 2014

Från 0 till 100

För ett par veckor sedan var jag helt ointresserad av bilar. Så under en promenad i skogen kom jag och Sebastian på att vi vill ha bil. Efter den promenaden har jag inte tänkt på något annat än bilar. Jag har spenderat varje kväll med att surfa på bytbil.se och jämfört priser på bilpriser.se. Jag har läst rescensioner och pratat bil med min familj och vänner. Jag har besökt bilfirmor och spanat in alla bilar jag sett på gatan. Till en början var intresset forserat för att jag var tvungen att leta information, eftet några dagar gjorde jag det för att jag inte kunde låta bli. Jag har snöat in mig på vissa modeller och har inte varit särskilt bred i mitt sökande. Bland alla märken har jag sorterat ut och undersökt ett fåtal som jag fått rekomenderade. Hade jag inte gjort det hade jag gått vilse direkt och säkerligen tappat intresset.

Idag provkörde jag och Sebastian en Skoda Fabia 1.4 från 2008, samma modell som bilen vi tänkt köpa i Gislaved. Detta är den tredje bilen jag provkört och den bil som efter några första travande steg var den första jag fastnade för. Till en början tyckte jag att den var lite ful och påminde om en hundkoja. Nu tycker jag att de kojliknande dragen mest är charmiga och trivsamma. Ett krav som jag till en början haft och nu släppt på är dragkrok, det kan jag montera dit på sikt om jag behöver. Så har jag också haft en vision om att jag ska hitta en bil med lite spännande färg, typ ljusblå och gärna inte silver. Den har jag också skjutit på framtiden. 

Vi tog en sväng till Ågelsjön med Fabian, ett resmål som vår framtida bil kommer att besöka många gånger. På den sträckan fick jag möjligt att testa bilen på både motorväg, landsväg och i stadstrafik samt att starta och köra i uppförsbacke. Jag kände mig hemma i Fabian och känner inte för att leta vidare. Jag kom överens med bilfirman om att jag kommer åter imorgon för att efter ännu en provkörning med min expert Erica kanske slå till och göra affär. Nu återstår det att se om det räckte med ett par veckor för att gå från 0 till 100  eller om jag tvingas vänta ytterligare innan gasen är i botten och jag kan ge mig ut på äventyr med Sebastian och Movi.

1 kommentar:

Simon sa...

Hej Jenny! Såg att du skrev om Skoda. Kolla gärna in denna sajt: www.byggdforatttaskit.se