lördag 30 augusti 2014

Carl-Johan i massor

Sebastian, Sofie, Movi och jag tog bilen Humlan till stugan. Där väntade pappa, Ritva och Murphy. Sebastian och jag hade med oss cyklarna och började lördagen med en tur i skogen. Vi cyklade på grusvägar, stigar och på asfaltsväg ca 13 km. Det var kul att cykla i skogen med varrierad terräng. Sebastian stannade till på ett ställe i skogen och hittade genast en hög med Carl-Johan svamp. Vi började plocka mer och insåg genast att vi skulle få problem att frakta hem svampen. Det slutade med att vi tog av oss våra fleacetröjor och knöt ihop dem till påsar som vi fyllde med svamp. Så cyklade vi hem med rikedomarna dinglandes från styret.

En paus hemma i stugan med fika och svamprensande så gav vi oss ut igen med hundarna och Sofie. Vi gick åt samma håll som vi stannat till med cyklarna med en varsin kasse att fylla. När vi var i skogen ringde pappa och sade att vi var bjundna till en båttur med fika tillsammans med farbror Carl-Gustav och Ann-Mari. Vi fyllde snabbt våra kassar och kånkade hem dem genom skogen.

Båtturen gick mot Tytbo där hela Nedre Dalälven passerar genom en fors. Det var mycket fint på sjön då älven låg väldigt blank. Åter hemma väntade svampen och denna tog några timmar att rensa. Nu har vi 6-7 kompostpåsar rensad svamp att njuta av i vinter. Imorgon ska vi ut och söka trattkantarell- och lingonlyckan. Sofie, Sebastian och jag har lovat varandra att inte plocka en Carl-Johan till. För min del tror jag det kom bli svårt att hålla det löftet. Det finns inget bättre än att lyfta upp en kompakt och knubbig liten Carl-Johan ur mossan.

Inga kommentarer: