fredag 18 januari 2013

Väntans tider

Tack mamma för inspirationen! Mailet nedan är skickat till NT´s redaktion och insändarsidan. Nu väntar jag och hoppas på publicering eller svar:

Hej,
Jag är en av era prenumeranter och uppskattar er tidning. Jag har nu skrivit en insändare som handlar om en artikel jag läste i NT i veckan. Jag hoppas att ni publicerar den. Om inte respekterar jag detta och skulle uppskatta ett svar från redaktionen.

Med vänliga hälsningar,

Jennie Åström



Kan russin uppfattas som kränkande?

I onsdagens NT (Norrköpings Tidningar) den 16 januari 2013 läste jag en artikel om ökningen av medelåldern bland moderaternas fullmäktigeledamöter. Artikeln, som även presenteras med bild på förstasidan, har säkert ett gott syfte. Dock har jag svårt att förstå formen som NT valt för att gestalta åldersrepresentationen av ledamöter i bilderna. I artikeln skrivs varje ledamot som slutat ut med namn och ålder tillsammans med olika långt gående druvor i ruttnadsprocessen beroende på hur högt i ålderstrappan dessa befinner sig.  Likaså presenteras deras ersättare vilka till stor del gestaltas som ruttna druvor eller torra russin på grund av deras höga ålder.
                      Jag förstår att artikeln på ett pedagogiskt och något lustigt sätt vill påvisa en ålderskoncentration. Dock tycker jag att det goda syftet i denna artikel helt tappar sitt fokus då vindruvor och ruttna russin kopplas ihop med ålder. Jag skriver denna insändare för att göra redaktörer, skribenter och läsare uppmärksammade på en av de många diskrimineringsgrunder som finns skyddade i 2008 års diskrimineringslag: ålder. Media finns idag inte representerade som skyddat område varken för diskriminering eller för trakasserier, som i vissa fall likställs som diskriminering. Dock skulle jag önska att NT, Sveriges bästa dagstidning 2011, föregår med gott exempel även i åldersfrågan. Hade jag sett mitt eget namn i tidningen tillsammans med min ålder utskriven med fet stil under ett torrt russin hade jag känt mig kränkt och trakasserad. Själv identifierar jag mig med de grönare druvorna med begynnande bruna fläckar vilket känns sådär. Jag undrar hur en 50- årig läsare identifierar sig. Hur påverkas självförtroendet hos läsarna, både privat och i arbetslivet? Vad vill artikeln egentligen säga om arbetsför ålder då förruttnandets början gestaltas redan vid 30-års ålder.

Jennie Åström

2 kommentarer:

Sofie sa...

Riktigt bra. Hoppas de vågar publicera den!

Jennie sa...

Vi får se. Jag håller tummarna.