onsdag 16 januari 2013

NT åldersdiskriminerar - liknar medelålders med torra russin




Jag trodde att jag börjat yra när jag fick se förstasidan på dagens NT (Norrköpings Tidningar), tidningen som år 2011 utsetts till Sveriges bästa dagstidning. Nu drygt ett år senare publicerar de en artikel där det tar upp hur snabbt medelåldern har ökat bland Moderaternas fullmäktigeledamöter de senaste åren. Artikeln tar upp att de unga i fullmäktige är för få och att representationen inte speglar samhället. Texten i sig har jag inte mycket att säga om men det är det klumpiga sätt som NT har valt att gestalta denna representation i bilder som jag sätter mig emot och ser som rent åldersdiskriminerande. NT har valt att respresentera de olika ledamöterna med namn och ålder tillsammans med en vindruva eller ett russin beroende på hur långt i ålderstrappan varje individ har kommit. En ledamot i tidiga 20-års åldern gestaltas som en grön vindruva. De som kommit upp i 30-års åldern eller mer gestaltas som vindruvor som fått brunare färg. De i 40-års åldern presenteras som skrumpnade ruttna vindruvor och de över 50 år som torkade russin. Jag tror att NT har missat att tänka två gånger innan de publicerade denna vidriga artikel. Hur vill denna artikel egentligen spegla samhället och de medborgare som lever i det? Hur identifierar sig exempelvis en 40-åring när den tar del av denna artikel? Hur påverkas självkänslan privat och i arbetslivet? Det är mycket tankar och ilska som väcks när jag beskådar de åldersbenämnda russinen i denna artikel. NT: Sveriges bästa dagstidning 2011 - Har ni råd med detta?



3 kommentarer:

Anonym sa...

Jaaaa tänkte detsamma, ingen vidare artikel:( Krya på dig :)

KRam Ninna

charlotte sa...

Jaha ja.....och då kan väl jag som blir 62 bast i år gestaltas som ett russin som är uppätet och dessutom utskitet.....va....jävla NT..ta er i brasan! Här är morsan som är pigg som en grön vindruva och rör sig som en smidig hassel-kvist!!! Det är verkligen inte trevligt av NT att beskriva folk som frukter i olika stadier. Jag tycker du ska skriva ett inlägg i NT, Jennie.
Kram mamma

Jennie sa...

Härligt morsan. Ut med ilskan, det är bra. Jag blev också ARG. Ska nog skriva ett inlägg nu när jag piggnat till.