måndag 7 januari 2013

På mattan

Min favoritmöbel här hemma är den handvävda trasmattan vi fick av syster Sofie. Den kan man vila på om man blir trött. Sofie köpte den på julmarknaden i Eskulstuna. Jag och Sebastian fick låtsas att vi inte såg.

Den som inte vill vila på mattan kan göra lite kvällsyoga. Till det fungerar dock inte trasmattan från Eskilstuna.
Läderpuffen har farmor sytt. Hon ägde tillsammans med farfar Torsten Tärnsjö Ånggarveri. Hon har sytt väskor, hattar och puffar av läder så att hennes fingrar kroknat.

Jag kollade efter Tärnsjö Ånggarveri på Internat och kunde läsa om min farfarsfar Julius Åström som benämns som en "äkta garvare" och min farfar Torsten Åström. Människor som dött före min tid. Inget står det om min farmor Carin Åströms delaktighet i garveriet och inte heller att hon sydde läder tills fingrarna kroknade. Tur att jag har hennes läderpuff kvar. Genom den ska hon alltid minnas som en äkta garvare.







Inga kommentarer: