torsdag 22 december 2011

Små djur

Pa muren utanfor huset sitter en duva som familjen hittat skadad for en tid sedan. Den kan inte flyga och bor nu med oss. Den har aven sallskap av tva honor som under natten sover pa muren. En liten kaninunge bor i ett kaninhus pa garden. Den brukar hoppa runt inne pa golvet i kaket och i vara sovrumm. Jag sover pa overvaningen och trappen dit bestar av hoga trappsteg men kaninen hittade trots det upp till mog inatt. Jag vaknade av att den hoppade runt pa golvet. Husets katt har en kattunge pa nagra veckor. For ett par natter sedan gjorde katten mig sallskap i sangen. Jag vaknade till av att det rorde sig och trodde att det var syster Sisa som rorde sig bredvid mig men sa titttade jag at sidan och sag ett katthuvud torna upp sig. Under tacket rorde det sig och jag trodde att det var en svans men snart insag jag att det var den lilla, lilla kattungen som letat sig in under tacket. Jag lat dem stanna over natten och fick sedan hora att de inte brukar ligga i sangen.

Dar min familj bor, pa en kulle i Cuancas forort, promenerar manniskor med kor och får och gatorna ar fulla av hundar. Insprangt mellan vagar och hus finns ocksa gronsaksodlingar. Landet ar aldrig langt borta i Ecuador och bonder som letat sog narmare staden haller fortsatter att bruka jorden och nyttja djuren.

4 kommentarer:

Liam sa...

Fint skrivet, men var ar bilderna??? Nar man klickar pa en lank som heter Sma djur forvantar man sig faktiskt bilder pa sma djur ocksa! Besvikelse. Halsningar Murphy

Lisa Kusin, Magne och Patrik sa...

Åh, underbart att leva så nära inpå djuren.
Här ser man på sin höjd ett par kopplade hundar (med KLÄDER!) som till och med blir servade av ägarna när de fyrbenta lämnar en hög eller två, eller någon Solnas miljoner kaniner i Hannebergsparken.
GOOOOD JUL kära kusin! Såg du bilden på oss + Magne i tomteluvor på fejjan?

Anonym sa...

Fint med små djuur! Kärlek. Har du skrivit något till Lucy och hennes syster och berättat att du är i Ecuador?
/Shalon

Jennie sa...

Stackars Murphy, inga bilder. Men bilder av dig har delats ut till familjen i Ecuador. Du ar omtyckt!

Lisa, jag sag bilden pa oss. Visade ocksa min mamma Carmen. Fint!

Sofia, Jag har inte skrivit till Lucy faktiskt. Ska aka mot Guayaquil nu men bara pa genomresa.