tisdag 27 december 2011

Playas

En slapp dag vid stranden. Underbart efter tva intensiva veckor i bergen med mycket resande. Vi har nu kommit till koststaden Playas som ligger tva timmar fran Guayaquil. Pa formiddagen hyrde jag och Linnéa ett parasoll med en varsin solstol i. Nar vi satt dar kom olika forsaljare forbi och vi kapte nastan allt som erbjods. Vi ar ju pa semester sa vad fan. En man salde en kokosnot till oss som vi med sugror surplade vattnet ur. En annan salde klyftor av en saftig vattenmelon. Sen kom smyckesforsaljarna och de ar svara att motsta. En kvinna fick gora en tillfallig tatuaring i form av en skoldpadda pa min arm och en annan kvinna flatade Linnéas har sa att hon nu ser ut som en afrokvinna. Luften har ar varm och flaktande. Havet ar ljummet.

Igar da vi med guide vandrade runt i ett naturreservat med mangrovetrask och torra skogsbekladda berg var det hemskt varmt. Luften stog helt stilla och jag var verkligen nara smaltpunkten. Mangroven var riktigt haftig med sina grona lummiga buskiga trad och med sina rotter som gar som ett spindelnat en bra bit over marken. Linnéa och jag hoppade i den salta bruna floden som flot genom trasket och det var en haftig upplevelse. Jag stoppade huvudet under vattnet horde jag sprakande ljud av skogen. Det var tydligen sma backar av vatte som fyllde pa floden som hordes. Guiden hade mycket intressant att beratta om djur och fauna. Till exempel lever det krabbor i sma hal under mangrovetraden. Krabborna lurar pa att det ska falla ner gula lov fran traden. Da kommer de ut ur sina hal och nyper tag i laven. Val nere i halen tuggar de sonder loven for att sedan ata dem da de nastan ar jord. Mangrovetraden tappar gula lov aret om trots att det aldrig ar host. Detta hade nagon smart forklaring som har att gora med att traden ville spara pa klorofyllet. Vi sag ocksa en rakodling i naturreservatet och vi fick veta hur dessa, om de inte var ratt byggda som denna odlin var, overgodde mangrovetrasken. Innan Rafael Correa blev president fanns 7 000 hektar rakodlingar inom erservatet, nu har antalet hektar minskat till 1000 for att skona naturen. (Med reservation for att sfiffrorna inte ar hel ratt men dock propsitionerna). Efter denna tur komm Linnéa tillbaka med kroppen full av myggbett som ar roda och kliiga. Jag klarade mig undan med nagra prickar runt fotterna och handlederna.

Pa eftermiddagen idag at jag en god skaldjurssoppa har i Playas. Jag sag da mangrovetraskens sota krabbor framfor mig med dess blaa klor och uppstaende gula ogon. Det fanns ocksa jatterakor i soppan. Allt detta gjorde mig lite ont men soppan var en fantastiskt god varriation mot det annars mycket friterade alternativ som erbjuds har pa kusten. Allt som ar atbart gar att fritera. Tur att inte de goda batidosarna innehallande farska frukter mixat med kramig mjolk tagit sig ett varv i fritosen innan de cerveras.

Kram pa er fran en milt flaktande kuststad!

1 kommentar:

Charlotte sa...

Jennie, det låter verkligen härligt med ljumma vindar och skönt hav. Det var ju för kallt i havet då jag var där men någon gång ska man väl få uppleva det också att få bada i Ecuador. Ja det är sant att det var så varmt här..... +12 då jag for till jobbet igår men så blev det -0,5 som det stod på termometern i morse...ett sådant konstigt väder! Lämnade Murphy med en tår på kinden iförrgår till Isa. Han är för go´ den lille busen! Julen har varit helt ok, var hos Lena och Hasse med Murphy. Han njöt av all uppmärksamhet. Imorrn tittar jag på Singer symaskin åt dig. 50% rabatt eventuellt. Pussar, mamma