lördag 4 mars 2017

Nakna i parken

Lördagsmorgnarna är de bästa. Då är parken helt lugn. Jag ser när jag går ut med hundarna bara ett par hundägare som vallar sina hundar på andra sidan parken.

Dessa morgnar får hundarna gå nakna i parken. Inget koppel, inget halsband. Bara friheten och lugnet.

Jag stoppar på mig ett koppel i fickan ifall det skulle behövas. Så går vi den lilla niten till parken. Den lilla gatan är helt stilla. Myra går framför mig och närmar sig gatukanten, sänker huvudet och väntar på kommandot "stanna". Sen står hon där blixt stilla, tittar på mig och väntar på kommandot "varsågod". 

Så går Myra framför mig hela tiden, vänder sig om ibland och väntar på nästa signal. Vi leker i parken och vi prommenerar, då och då får Myra ett kommando och då stannar hon eller kommer direkt beroende på vad jag säger. Morgonpromenaden blir ett träningspass och arbetsviljan bara lyser i Myras ögon. Hon är så alert och med.

En kvinna med en hund passerar några meter bort. Myra är på väg framför mig mot en stor sköldpadda i trä som står i lekparken. Den brukar hon ofta hoppa upp på och få godis. Jag bryr mig inte om att kalla in Myra trots att hunden är nära. Myra bryr sig inte om hunden. Hon ska ju hoppa upp på sköldpaddan och få godis. Så står hon där på sköldpaddans rygg och väntar snyggt tills jag kommer. Myra får sin godis och hoppa ner och springa vidare. Den andra hunden går obemärkt åt ett annat håll.

Nakna går hundarna hemåt med mig för att hugga in på frukosten. Dessa morgnar är de bästa.

Bild från tidigare i veckan. Här har ju Myra halsband så det var ingen nakenpromenad.


Inga kommentarer: