fredag 26 februari 2016

Valpen vi väntat på

Igår var en tuff och rätt sorgsam eftermiddag och kväll. Jag kom på eftermiddagen hem till en energilös Movi som spytt hela dagen. Sebastian sade att det såg ut som att en snigel krupit runt här hemma då han varit på universitetet ett par timmar. Innan jag tog ut Movi stopppade jag i henne ett par tabletter med aktivt kol. Sen tog vi en sväng i parken och Movi gick som om hon var tio år äldre, med huvud och svans hängande i backen. Någon kokt fisk med ris ville hon inte äta så energin fortsatte vara låg hela kvällen och hon stånkade lätt när jag lade min hand på hennes mage. Drack gjorde hon dock ganska riktigt så det fanns hopp om livet.

När jag och min sjuka hund gått och lagt oss läste jag ett sms från uppfödaren som jag och Sebastian haft kontakt med senaste tiden. Vi fick beskedet att tiken som väntat valpar denna vecka fått lov att göra kejsarsnitt och att bara en valp av två överlevde. Så det blir ingen valp för oss i mitten av april som vi planerat. Denna tik har nu fått sin fjärde och sista kull. Det var ett sorgligt besked att få men det viktigaste är är iallafall att tiken nu fått komma hem med sin enda lilla valp så det verkar ha gått bra.

Jag och Sebastian tittar nu vidare efter andra uppfödare med planerade valpkullar så vi får se vad som händer. Movi har börjat återfå livet och har under eftermiddagen fått tillbaka aptiten för vissa utvalda råvaror och magen har lugnat ner sig. Jag känner mig helt slut i kroppen efter att inte ha fått sova ordentligt med en sjuk hund hemma samt att många tankar snurrat i huvudet. Nu hoppas jag på en lugn natt och få möta en ännu piggare Movi imorgon. Sen får vi se vad framtiden har i sikte.

Inga kommentarer: