måndag 25 november 2013

Rätta text

Sebastian har skrivit en text som han ber mig rätta. Jag ber Sebastian titta på när jag rättar för att han ska lära sig. Sebastian har skrivit "efter flera månader kan vi äta de Västeråsgurkor vi hade lagt in..". Jag byter ut ordet "hade" mot "har" och förklarar också att han alternativt helt kan ta bort ordet. Sebastian ber mig förklara varför. Ordet "hade" borde vara kvar, det är ju dåtid tycker han. Jag kan inte förklara säger jag men jag vet att det är så. Sebastian förklarar i grammatiska termer hur han tänker, varför det ska vara som han skrivit. Jag säger att jag inte tycker det låter rätt, att jag inte brukar använda ordet "hade" på det sättet.

Ja höjer rösten mer och mer för varje gång jag försöker få fram min åsikt. Jag är inte din lärare gapar jag i lätt frustration, jag kan inte förklara. Ordet "hade" låter som att det är mer avlägset, försöker jag, något som hänt för länge sedan. Detta lät dock inte övertygande.

Vad gör jag då när de grammatiska kunskaperna och vokabulären inte räcker?! Spontant så ställer jag mig upp på golvet och spelar upp olika scener där orden "har" och "hade" förekommer. Med gester förklarar jag att jag har förberett en tårtbotten och att jag nu ska göra tårtan. I nästa scen kommer jag på Sebastian ätandes på den botten som jag hade bakat för att göra en tårta. Jag gestikulerar också att jag kommer in i ett rum och med anklagande röst säger till Sebastian "här hade jag städat" medan jag i en annan scen mer informativt berättar att jag har städat här.

Efter att ha spelat upp några olika scener är vi båda överens om användningen av dessa ord. Vi har lagt in Västeråsgurkor som vi tänker äta till vintern, respektive, vi hade lagt in Västeråsgurkor men nu är de borta för råttorna har ätit upp dem. Ordet "hade" används således när saker inte blivit som man tänkt sig eller när något har förändrats. Det är iallafall den förklaring vi enades om. Hade grannarna kommit upp och frågat vad vi bråkar om hade vi snällt fått förklara att jag rättat en text.

2 kommentarer:

Jennie sa...

Hade det inte varit för sockret hade de inlagda Västeråsgurkorna varit nyttiga. - Har du provat att lägga in gurkor utan socker? -
den du Sebastian!

Charlotte sa...

Jag tror att ni är bra för varandra.....kan se dig Jennie förklarandes hur det funkar med olika tempus och visst är det jobbigt med grammatiken - jag har kämpat med läxförhör med både dig och Sofie och kan förstå Sebas frustration. Jag kan inte spanska flytande på långt när och blir också frustrerad då det gäller grammatik där!