lördag 2 november 2013

En dag på gården

Bilen styr in på grusvägen som leder till Rökstadtorpet. I baksätet sitter Sofie och Murphy och fram sitter mamma och jag. Murphy gnyr förväntansfullt. Jag försöker hålla energinivån nere så att Murphy ska kunna göra en hyfsat lugn entré.

Vi rullar upp för de sista backarna och in på gården. Hunden Qara möter oss då vi stiger ur bilen. Murphy börjar med att skälla men så snart de hälsat tystnar han.
Korp och Vide kommer fram ur en fårhage efter att ha lagt ut mat. Vi hälsar och välkomnas. Nere i ladugården står Sebastian och mjölkar en ko. Hans kläder är leriga och han jobbar med mjölkningsmaskinen som om han aldrig gjort något annat.

Mamma och jag får i uppgift att fylla på ensilage till korna och getterna. De går i samma hage i anslutning till ladugården. När det är dags att mjölka en ko eller en get är det bara att öppna dörren till ladugården och locka in djuret med säd. Kon mjölkas morgon och kväll och geten bara på kvällen. Jag fick under dagen prova att mjölka båda.

När alla djuren matats blev det fika inomhus. Vi fick smaka gårdens egna lagrade ost. Efter fikat gick vi alla iväg för att hämta hem den skygga tjuren Vide, med samma namn som sonen, som gått på sommarbete en bit bort. Vide, Korp och mamma gick in i hagen och lockade ut tjuren. Jag, Sebastian och Sofie var grindvakter. När tjuren var ute ur hagen vallade vi den framåt på vägen. Målet var ladan hemma på gården och där väntade kossan som skulle betäckas. Vägen dit gick fort men väl framme vid ladan blev tjuren Vide rädd och vände om. Korp tog då ut kon för att locka tillbaka Vide. Med lite tålamod kom Vide in i den rätta hagen och den bor nu tillsammans med sin ko.

Nästa projekt blev för mig och mamma att såga och bära ved. Sofie och Sebastian gjorde rent kaninburarna. Murphy var mycket intresserad av kaninerna. Qara vaktade alla djuren på gården och gav Murphy en tillrättavisning när han kom för nära hennes djur.

En dag på landet går fort. När vi arbetat ute och så själva ätit tog vi en promenad i hästhagen. De stora arbetshästarna var nyfikna och keliga. De ville gärna nosa på Murphy men han gjorde allt för att undvika dem. Sonen Vide visade vägen genom hagen.

När skymningen kom skulle alla djur ha mat igen och vi mjölkade geten och kon i ladugården. Geten tröttnade efter en synd då jag och Sebastian börjat mjölka. Då började den bråka och sparka ut mjölken.  Då Korp kom och tog över med sina vana händer blev geten lugn igen. Katten följde varje rörelse vi gjorde under mjölkniningen. Hon var tillsammans med kalven en av spekulanterna på den mjölk vi fick ut från kon.

Med kvällen kom dimman över hagarna och strax därpå föll mörkret. Uteluften var riktigt rå då vi hoppade in i bilen och lämna Rökstadtorpet för denna dag. Vi hade lånat med oss lantbrukaren Sebastian hem. Det blev en riktigt mysig kväll i filmsoffan nu när alla var på plats. Framför mig såg jag bilder på alla de vackra djur jag träffat under dagen, dess färgkombinationer, gosiga pälsar och varma atmosfär snurrade runt i mitt huvud.









Inga kommentarer: