tisdag 12 november 2013

Drömmarnas hus

La Pedrera är ännu ett arkitektiskt verk designat av Gaudi. Idag var jag på besök i denna mäktiga byggnad. Taket med dess utsikt och skulpturer var enn upplevelse värd besöket.

Byggnaden har inga räta vinklar. Innertaket hade formen av grädde och dörrkarmarna som spättekaka eller benknotor.

Arkitekturen och byggnadens insida var mycket modernistiskt. Museet på översta våningen som visade hur bostadshuset såg ut runt början av nittonhundratalet hade en klassisk 1800-talsstil mycket olik byggnadens utsida.

Det sägs att Gaudi inspirerats mycket av naturen. Jag funderar om han inte designat taket på La Pedrera efter ett besök på Gotland. På ett tak mitt i centrala Barcelona kände jag en stillhet lik den som den västra kusten under semestern på Gotland ingav. Raukarna hade bytts ut mot figurer av mosaik och havets ljudande vågor mot ett stilla brus från stadens trafik. Förmiddagssolen värmde som en sommardag denna dag i mitten av november. Där någonstans mellan döm och verklighet upplevde jag storstaden på ett sätt jag aldrig gjort förr. 

Inga kommentarer: