fredag 8 november 2013

Ljummen natt i Barcelona

Nu är jag i Barcelona, äntligen framme! Många timmar av resa blev det innan jag och Karin kom fram till vår slutdestination Hostal Central Garden. Mottagendet har var mer än vi förväntat oss. Maria som arbetar på hostalet introducerade oss i hostalets regler när vi kom och hade sedan en lång genomgång av Barcelonas karta där hon berättade om sevärdheter, prisvärda restauranger och trevliga marknader. Förutom det rum vi betalar för får vi även turistinformation, the/kaffe och internet samt service dygnet runt. När vi pratade med Maria träffade vi också en man från Argentina som bjöd med oss att hyra en bil och åka upp längs kusten imorgon, att åka till platser dit tåg och bussar inte går. Vi tackade ja och Maria var snabb på att berätta vilka ställen vi inte borde missa.

Efter allt fina välkomnande gick vi med kurrande magar och fulla av energi ut i den ljumma natten för att äta middag. Vi gick till en restaurang runt hörnet som Maria rekomenderat. Karin beställde hemgjord pasta och jag tog fisk. Till det beställde vi rött vin och fick en varsin karaff med en halv liter vin var. Allt detta för under tjugo euro för båda. Jag njåt av maten och atmosfären. De övriga gästerna på restaurangen pratade och skrattade och jag hörde spanska från alla håll.

Att vara i Barcelona är lite som att ha kommit tillbaka till Latinamerika. Språket och klimatet är liknande och husen har likande drag. Människorna jag träffat har en något mer avslappnad inställing till livet än vad de har hemma i Sverige. Kanske är det för att jag äntligen kommit iväg på resa som jag upplever det så, kanske är det den ljumma höstnatten som för mig känns som svensk sommar, kanske det billiga vinet, eller så är fördomen om avslappnade medelhavsbor och stela svenskar helt engelt bekräftad ännu en gång.


Nu har äventyret börjat och det känns fantastiskt bra att vara på resa igen efter två år av stiltje. Karin och jag skrattade oss fram i natten efter besvket på restaurangen. Hon fick dra mig tillbaka in till hostelet då jag själv inte kunde få nog av nattens Barcelona. Nu ska vi båda ta del av en god natts sömn så att vi pigga och glada kan åka ut på kustäventyr.





2 kommentarer:

Charlotte sa...

Vad underbart det låter och jag blir lite avis på er!!!
Du tycker ju min spanska låter töntig och då är det ju samma de pratar i Spanien, vad sägs om det...??
1000 besos de tu mammi

Jennie sa...

Ja vad ska jag säga mamma. Dock tycker jag inte att de lespar så mycket i Barcelona. Jag känner mig ganska hemma här språkligt. Jag tror att du skulle älska Barcelona om du kom hit mamma.. Kram