måndag 7 december 2009

Quehui













Till ön Quehui som tillhör Chiloés ögrupp tar man sig endast med båt. Det går en tur därifrån kl 7 på morgonen och en tilbaka klockan 7 på kvällen, varje dag. På ön, som är C-formad finns tre samhällen. Varje samhälle har en skola och en kyrka. Det fåtal bilar som


finns på ön har fraktats dit med bil. Jag hade turen att få besöka denna sköna plats tillsammans med filmestivalen då de visade film för barnen i skolan. Jag hade än större tur att få se denna plats under en av dess få solmånader.

Jag växlade några ord med en av skolans lärare. En ung tvåbarnspappa född i Castro som flyttat till ön på grund av bristen på jobb i Castro. Efter att han berättat att hans två flickor går på skolan sade han att han nu väntar på att få en pojke som kan föra hans namn vidare. Jag höll på att trilla ur skorna. Den kommentaren tillsammans med vetskapen om Queguis få soltimmar fick mig att inse att detta inte var paradiset på jorden.
Dock var det svårt för ögonen att ta till sig faktum och slita sig från denna skönhet. Quechui. Täckt av gröna ängar, åkermark och grusvägar. Kulle upp och kulle ner.

1 kommentar:

Charlotte sa...

Mmmmm, så otroligt vackert! Jag vill dit!!! Spelar ingen roll att bussen tar 19 timmar.