lördag 19 december 2009

"Du skall icke förstå för mycket"

Jag borde kanske inte ha tänkt så mycket; jag borde hellre ha fortsatt mina studier. ”Vetenskapen äro nyttig därigenom att den hindrar människor från att tänka.” Det är en vetenskapsman som har sagt det. Jag borde kanske också ha levat livet, som det heter, eller ”levat lusten”, som det också heter. Jag borde ha åkt på skidor och sparkat fotboll och levat friskt och muntert med kvinnor och vänner. Jag borde ha gift mig och satt barn i världen: borde ha gjoprt mig plikter. Sådant blir hållhakar och stöd. Det är kanske också dumt att jag inte har kastat mig i politiken och uppträtt på valmöten. Också fosterlandet har krav på oss. Nå, det kanske jag kan hinna med ännu...

Första budet: du skall icke förstå för mycket.

Men den som förstår det budet, han – har redan förstått för mycket.

Jag yrar, det går i cirkel för mig.

Från mörker till mörker.

Ur: Hjalmar Söderbergs "Doktor glas", s. 177-178

Inga kommentarer: