måndag 14 december 2009

Chilenare köper ingen alkohol på valdagen






Jag vaknar den 13 december upp till en svag Luciasång från Sofias dator i kombination till grannar som ropar Piñera. Att det är valdag i Chile går inte att undgå. När jag går till affären runt hörnan för att köpa min morgonmjölk möts jag av uppklistrade tidningspapper för disken där det vanligsvis skyltas med alkohol. På valdagen, och en dag innan, är det förbjudet att sälja alkohol. Framtidens politiska beslut är för viktiga för att tas påverkad av den berusande drycken.

På eftermiddagen får jag följa med Sebastian, som jag bor med, när han ska rösta. Han tar fram sin validentifikation, som är tilltuffsad i kanterna och säger: "Den här har många år på nacken. Men finns det någonting i mitt liv som jag inte tappat bort är det min identifikation för att rösta".

Sebastian, som är inskriven får böter om han inte röstar. Det är få unga i vallokalen. Har man en gång skrivit in sig måste man rösta vart fjärde år i resten av sitt liv. Av den anledningen skjuter många unga på det stora beslutet att skriva in sig. Det kan också vara så att den nya generationen har en annan inställning till politik än den äldre. Politikens bhov av förändring är något som de alla politiska kandidaterna har haft med i sina valkampanier då de pratat om förändring.

En kultur som legat kvar sedan kvinnans rösträtt infördes är den att kvinnor och män röstar separat. Det sägs att det var enklare att låta kvinnorna ha egna röstlängder istället för att blanda in dem i det redan etablerade manliga politiska valsystemet. Idag skämtar min huskompis Sebastian om att männen alltid handlar snabbare i vallolalerna för att kvinnorna står där inne och konverserar. Detta fick vi dock motbevisat när vi senare på eftermiddagen fick ta den av valresultatet av det förat räknade valbordet, som var ett kvinnligt.

Chiles alla kvinnor och män var efter räknade röster till 44% överens om at de ville satsa på Piñera om president. Den första högerpresidenten sedan Pinochetdiktaturen. Detta stöd räckte inte hela vägen och det blir som väntat en andra valomgång. Piñera kommer om en månad att ställa upp emot vänsterkoalitionens Frei som fik 30% av rösterna. Frei hoppas på att han får ökat stöd i den andra valomgången då han räknar med att få kommunisternas kandidat Arrates väljare på sin sida, också han i vänsterkoalitionen, samt några av den oberoende kandidaten Marco Enriquez-Ominamis väljares stöd.

Läs mer om Chiles presidentlav på DN's och SR's hemsidor:


2 kommentarer:

Sofie sa...

Wow vad spännande! Tänk att de bötar folk som inte röstar. Bra på sätt och vis, men ändå inte. Att tvinga fram demokrati kanske inte är så demokratiskt...

Jennie sa...

Nej, ingen bra lösning. Det gör att folk väljer att inte skriva in sig. Och därmed inte röstar alls.