lördag 4 maj 2019

Myra bjöd på pussar och jag på muffins

Efter en vecka i Västerås och ifrån husse kände jag för en trevlig utflykt. I och runt lägenheten i Västerås är det inte mycket go i Myra. Hon följer mest med. Står och väntar på mig med nedsänkt huvud och säger inte mycket. Imorse när jag rastade Myra i Vasaparken var det annat ljud i skällan. Myra vet att i Vasaparken varvas rastning med lek och bus. Det är som att hon måste ha rutiner för bus för att släppa loss. Här är det förknippat med en plats. I Västerås finns ingen sådan plats än. Då går Myra bara, luktar lite men är allmänt tråkig likaså matte. Jag antar att jag behöver introducera roliga platser även i Västerås. 

Dagens trevliga utflykt blev till Sara, Markus och deras fyra kelpies. Myra fick för första gången hälsa på valpen Dixie. Eller Dixie hälsade på Myra. Myra ignorerade Dixie. "Vaddå, jag ser ingen valp. Ser dig inte, då finns du inte."

Vi gick en promenad genom skogar och fält. Hundarna tog en simtur i Slätbaken. Sen satt vi och fikade i Saras trädgård. Valpen "vilade" inne och de stora hundarna var ute med oss. Som en blixt från en klar himmel började Myra och Opium leka. Myra gjorde lekinviter och lade bak öronen "jag är söt". Opium som försökt leka med Myra hela promenaden ställde så klart upp direkt. Hon före och han efter så sprang de några varv runt huset. Det är bästa fikaunderhållningen att se två hundar leka. När vi sen åkte hem från Sara var det med en nöjd och väl rastad Myra i bilen. 

Senare på kvällen tog vi en sväng till Bränntorp för att besöka hyresgästerna och visa hur allt fungerade. De var en härlig blandning av språk. Tre spansktalande,  någon fransktalande och en norsktalande. Myra välkomnade dem med sina pussar och jag nöjde mig med att bjuda på nybakta muffins. Båda sätten var uppskattade. De verkade ha kommit till rätta i stugan efter två dygn så jag hoppas att de ska trivas. De kom från ett universitetet i Norge och är i Kolmården för att göra någon studie på rödrävar.








Inga kommentarer: