onsdag 8 maj 2019

Jag fick feeling

Vilken rolig dag jag hade på jobbet idag. Det känns så bra att gå till de nya lokalerna i Expectrum, träffa andra människor, träffa min kollega som också jobbar på Rädda Barnen, få lunch- och fikasällskap och bara få se andra människor och vistas i ett sammanhang. Förutom det så hade jag också två bra samverkansmöten. Ett med en gymnasieskola som resulterade i att vi bokade in ett nytt möte redan nästa dag för att jag skulle informera om projektet för flera av hennes kollegor då hon såg en stor vinning av att samverka. Och så ett med en tjej som jobbar på en kompletterande aktör för Arbetsförmedlingen som är jätte engagerad i integration och samhällsfrågor. När jag kom in i deras lokaler satt hon och pratade med ett gäng nyanlända kvinnor. Jag kände mig så hemma direkt så jag satte mig och började fråga runt vad de alla gjorde och vi pratade en stund med varandra. Så sade kvinnan jag skulle samverka med att vi skulle gå till ett annat rum och fortsätta prata hon och jag. Åh ska vi lämna alla dessa trevliga kvinnor sade jag. Mötet mellan oss blev så intressant och roligt det med. Hon berättade om deras verksamhet och jag om vårat projekt. Sen började vi prata integration i allmänhet och jämställdhet i synnerhet. Hon berättade om tillfällen då hon utövat civilkurage där utrikesfödda kvinnor blivit illa behandlade av folk de inte ens kände mitt på öppen gata. Vi satt och vevade med händerna och pratade så att taket nästan lyfte. Sen hade det gått en bit över en timme och det var dags att runda av. Ja min dag på jobbet var sannerligen både rolig och givande och jag har verkligen fått kontakt med människor på riktigt.

När jag kom hem hade jag tänkt att jag skulle ta en springtur i skogen som ligger nära här. Men så började jag plocka bland alla saker som pappa har i vardagsrummet och fundera över om jag inte kunde ställa ner lite grejer i källaren. Typ bara ta bort de pallar och stolar som står och skräpar i alla hörn och kanske packa ner några saker och små kostor och skåp som står uppepå andra kistor och skåp. När jag väl plockat fram allt som jag skulle kunna plocka undan blev det många vändor till källaran. Jag tänkte att Ritva nog blir glad för att jag fixade i ordning lite. Jag föreställer mig att det inte är hon som vill ha så mycket grejer överallt utan att det är pappa som samlat på sig för att han är så sentimental för att göra sig av med saker. I bästa fall blir de glada när de kommer hem tänkte jag. Annars finns det också en chans att det inte ens märks att jag plockat undan och det vore ju också bra.

Det blev en sen middag då jag också passade på att damma och dammsuga efter att jag plockat undan. Till middag gjorde jag potatis och lax i ugnen och så koreansk coleslaw till det. Jag tror att jag fått inspiration till koreansk koleslaw i Buffe tidningen. När jag läste om det tänkte jag att det måste vara något västerländskt påhitt men efter att jag provat det bryr jag mig inte om vartifrån det kommer. Det är bästa såsen som passar framförallt till fisk. Den innehåller tre ingredienser och är super god. Du blandar cremefraiche eller turkiskt yoghurt med majonnäs och kimchi. Klart! Och sa har du sallad och sås i ett som dessutom är bra för dina termbakterier.

Jag bjuder på några bilder från lägenheten och min matlagning. Första bilden visar vardagsrummet närjag höll på att stöka och den på resultatet. Titta på bilden som visar ett skrivbord. Där stod det innan en stor röd/rosa kontorsstol med en genomskinlig plastmatta under. Det gjorde så mycket för vardagsrummet att ta bort detta och faktiskt se len skymt av parkettgolvet under. Sen kommer en bild på köket och det har jag egentligen inte stökat i alls men det tycker jag väldigt mycket om att sitta i. Det jag tänker att jag ska köpa är en radio eller högtalare till mobilen så att jag kan sitta där och lyssna på radio när jag äter min frukost eller middag.

  







Inga kommentarer: