tisdag 23 januari 2018

Träning i massor

I tre veckor har jag tränat på gym, mestadels gruppträning med fokus på kondition. Jag har läst att det är bra för hjärnan och bygger upp ett försvar mot stress. Dessa argument räcker för mig. Jag tycker om att röra på mig men inser att promenader inte räcker. Hela hösten har jag bara promenerat då jag skadat min vad och inte kunnat springa. Någon månad innan jul var jag hemma från jobbet ett par dagar, av okänd anledning, men jag misstänkte att det var stressen som kommit och hälsat på. Så efter att ha läst denna bok "Hjärnstark, hur träning och motion stärker din hjärna" förstod jag sambandet mellan det jag kände i min kropp och avsaknaden av motionsträning under hösten.

Jag gick och köpte mig ett årskort på Friskis, nya inneträningsskor och snart också spinningsskor. Tre gånger i veckan har jag lyckats träna hittills. Och ja, jag mår prima. Jag sover gott på nätterna och vaknar pigg och utvilad. Det känns skönt att ha fått in en rutin på att träna. Fortfarande är det fruktansvärt jobbigt att köra spinning, det som jag nu fastnat för, men det är otroligt effektivt. Och skonsamt mot min skadade vad.

Så kom snön och skidorna åkte fram direkt. Nu har jag åkt skidor varje dag sedan i lördags till idag tisdag. Så där ett par veckor in i träningsrutinen ville jag inte tappa den så jag har också fått in ett par spinningpass dessa fyra dagar. Skidorna blir mest som en utflykt med hundarna och vänner, inte så mycket kondition förutom igår när jag och Sebastian åkte åtta kilometer i hyfsat bra tempo på Söderköpings golfklubb.

I lördags efter ett par lugna timmar ute på skidorna städade jag och åt mat innan jag skulle iväg och träna. Efter maten vilade jag på soffan och somnade till. Vaknade tjugo minuter innan passet började. Kastade ner kläderna i påsen och cyklade iväg. Hade knappt vaknat när jag satt där på cykeln och trampade. Då insåg jag att klarar jag detta så klarar jag även att träna på morgonen. Det gjorde jag och imorse körde jag mitt första morgonoass klockan kvart i sju. I boken Hjärnstark skriver Abders Hansen att de som tränar på morgonen har lättare att lära sig saker under dagen. Jag känner inte igen mig i den känslan. Min hjärna var trött hela dagen och jag var konstant hungrig trots att jag åt flera gånger.

Nu på kvällen hade jag lovat en kompis att vi skulle åka skidor med hundarna. Jag hade egentligen inte återhämtat mig från morgonträningen men tänkte att en skidtur mer är som en promenad. Vi hade jätte kul i skogen. Myra drog mig med en jäklans fart. Så bra att träna drag med en annan hund som peppar Myra att dra. När hon dragit runt på mig en stund fick hon springa fritt och jag åkte själv. Jag älskar att åka skidor och tyckte det var faktiskt skönt fast jag egentligen var trött i kroppen. Det blev en kort tur idag men ändå skönt att komma ut.

Efter middagen ikväll var jag helt slut. Imorgon åker jag till Stockholm med jobbet men jag orkade inte packa. Sebastian fick ta disken. Han sa att jag får ta och träna lite mindre så att jag orkar hjälpa till. Nu ska ju snön tina bort så det blir ju mindre naturligt. Om dessa fyra dagar med snö kommer vara de enda denna vinter har att bjuda på så har jag iallafall utnyttjat dem maximalt.

Nu ska jag sova med en Myra bredvid mig som är lika nöjd och trött som jag. Det jobbiga med att börja träna tänker jag är att jag måste lägga om mina kostvanor. Jag vill ju inte gå runt och vara hungrig hela tiden som jag varit idag. Det samma gäller för Myra. Hon får massor av mat nu och hon springer bort vart enda gram.

Inga kommentarer: