söndag 24 april 2016

Pip och Movi gjorde snygga rundor


Idag blev jag och Movi hembjudna till Carina för att träna rallylydnad. Det var lyxigt att komma hem till Carinas gård och träna på den fortsättningsbana som hon ställt upp till oss. Hon har skyltar, hinder, frestelse, koner, honnörsruta och allt. Det är ingenting som fattas i denna rallyuppsättning. Vi värmde upp med hundarna och gick sen några varv var med hundarna. Carina och Pip tävlar i mästarklass så för Pip var denna bana enkel men en god investering i självförtroendet. Att jag och Movi var på plan på en annars väldigt bekant plats för henne gjorde det hela mer tävlingslikt även för Pip. Carina var väldigt nöjd över att de fick tillfälle att träna på honnören.

Jag var väldigt nöjd med de rundor jag gjorde med Movi. Hon slog i hindret med tassen så att det klingade lång väg i första rundan men gick annars bra. Som alltid finns det moment som det går att öva mer på medan andra moment satt fint. Det jag var väldigt imponerad över var att Movi vid ett sittande varit lite snabb och hamnat för långt framför mig när hon skulle sitta vid min sida. Innan jag själv hann korrigera henne hade hon backat ett steg bak och satt sig perfekt vid min sida. Jag fick också höra av Carina att Movi har snygg bakdelskontroll vilket var väldigt roligt då det är något vi övat på mycket.

Innan jag gick den avslutande halvrundan och övade extra på ett par moment tog vi en fika inne i Carinas kök. Där fick jag träffa hennes sambo och dotter och prata om hundar i allmänhet och kelpies i synnerhet. Det var en nöjd och trött Movi som åkte hem från Carina. Innan denna träningutflykt hade vi tagit en rejäl promenad upp i Vrinneviskogen så det var både kropp och hjärna som fick jobba idag.

Jag fick idag klippa min första film av det material som jag spelat in på rallyplanen. När det inte längre är långfärdsskridskor jag filmat kunde jag inte vänta mig att Sebastian skulle klippa så det vara bara för mig att sätta mig in i hur detta program fungerade. Jag hade idag bara ställt kameran på ett ställe så jag hade inte så mycket roligt material med närbilder och olika vinklar att jobba med. Dock var det roligt att klippa och jag märker vad lätt det är att piffa upp en väldigt platt filmad film med tempoväxlingar och lite musik.

På tisdag tränar jag och carina igen. Då kommer vi bygga upp en betydligt svårare bana så att hon får tillfälle att träna inför sin tävling i Nyköping. Jag kanske ska koncentrera mig lite mer på att filma då så att jag har snyggt material att sätta tänderna i när jag kommer hem. Jag har upptäckt charmen i att klippa film. Det är nästan lika kul som att träna hund. Att klippen är fulla av duktiga vallhundar gör ju saken bara ännu roligare.

Inga kommentarer: