torsdag 15 augusti 2013

Torsdag på stan

När jag kom ut från jobbet idag blev jag positivt överraskad. Det var soligt och varmt i luften. Oftast går jag hem efter jobbet. Nu fick jag lust att gå på stan. Sebastian som var hemma skulle precis förbereda middagen. Kom ner på stan så äter vi här föreslog jag. Jag äter sällan ute men nu när det är så fin sommar får jag oftare lust. Laga mat kan man göra under mörka oktober säger jag då.

Jag och Sebastian gick på secondhand. Tittade länge på sakerna. Valde skålar och plåtburkar. Tittade och funderade vilka färger vi gillade bäst. När vi skulle betala hade affären stängt för länge sen. Vi hittade en korg också, en svampkorg som vi bar hem allt i.

Vi åt laxhamburgare på Burger och company. Hejade på ägaren som är bror med Sebastians cykelhandlare.

På vägen hem gick vi genom parken. Tittade på alla bliknande karuseller på augustifestens nöjesfält. Ruchkanan med palmer är mitt självklara val om jag skulle åka något. Vi tittade på och fachinerades av dem som åkte de lite tuffare karusellerna som The King och Batman som pendlar upp och ner och runt i luften. De som åkte The King blev rent ut sagt centrifugerade i luften. Jag blev inte ett dugg avundsjuk men dock väldigt nyfiken på hur jag skulle reagera om jag blev torktumlad. Troligen som alla andra åkare, genom att skrika mig igenom hela upplevelsen.

Sebastian och jag lämnade ungdomarna och de blinkande karusellerna och drog oss mot en lugnare del av parken. Där stannade vi till och begrundade en hel klunga glada barn som sprang runt och jagade såpbubblor. Skrattande barn i färgglada kläder som hoppar och skuttar och deras små gestalter kastar långa skuggor på grön gräsmatta i kvällssolen. Idylliskt.

När vi var nöjda med idyll och musikaliskt dunkande från Rix fm festivalen svängde vi runt hörnet från parken och in till oasen där vi bor. Väl hemma på soffan när Rix fm slutat spela hör jag fortfarande skriket av ungdomar som tumlas i katusellen The King.


Inga kommentarer: