söndag 18 augusti 2013

Butik på landet

Dagens utflykt med pappa och Ritva blev till St Annas skärd. På vägen dit stannade vi till på Sörby gådsbutik. De säljer när- och egenproducerad mat och hantverk. Butiken har en härlig blandning av grönsaker, loppis och skinnhantverk. Jag och Sebastian slog till på ett kilo gurkor som vi ska lägga in, honung och ett par skålar från loppisen. När jag betalt och trodde att jag var nöjd med besöket såg jag en hund titta fram från ett annat rum. Jag gick fram mot huden och satte mig på golvet en bit framför den. Hunden var nyfiken men väldigt försiktig. Den stod kvar i rummet och tittade på mig med oemotståndliga ögon. Jag kallade på den och så kröp den fram. Det var en korthårig border collie som kom och hälsade på mig. Vi blev snabbt så goda vänner att den satte sig i mitt knä. Jag som så mycket vill ha en hund. Och border collie som är en av mina favoriter. Så nöd jag var när jag satt där på golvet. Så svårt det var att gå där ifrån. Närägarna såg oss sade de att hunden inte fick vara i butiken. Det var jag som lockat fram den ur sin gömma. På kommando gick den tillbaka till sin plats. Så lydig, så tillgiven, så kärvänlig.

Jag tänkte på min vän när vi åkte vidare. Vid St Annas skärgård blev det fika och för Ritva blev det bad. På vägen hem stannade vi till och köpte ägg på en gård strax efter St Anna. Där gick hönsen lösa på parkeringen.

Vart jag än kommer där det är vackert vill jag bo. Platser där jag vill bo har jag sett många av under denna helg. Nu vet jag också vilken hund jag vill ha. Kanske jag också borde skaffa får som den kan valla.

Här, mellan St Anna och Söderköping, vill jag gärna bo.






Inga kommentarer: