måndag 23 februari 2015

Nordanvind och drivor av snö

Flyget landade och jag möttes inte av palmer och friska havsvindar eller kanske avgaser från en väldigt befolkad stad. Nej denna gång möttes jag av nordanvindar och drivor av snö. Jag har kommit till Luleå.

Taxichaufför som till min förvåning pratade skånska körde mig och min kollega de sju kilometrarna från flygplatsen till centrum. Jag satt i bilen och gapade över all snö som skottats upp vid sidan av vägarna. Det kändes så rätt och så bra att få se lite riktig vinter igen.

Nu sitter jag på ett rymligt och fint hotellrum, dricker grönt the och lyssnar på vinden som viner utanför fönstret. Strax ska jag gå ut och fota snödjuret som står på torget utanför hotellet och efter det ska jag tappa upp ett varmt bad. Just nu känns det riktigt trevligt att vara här uppe i norr och jag ser fram emot det som komma skall. Vi ses imorgon Överkalix! 

Oj nu kom jag tillbaka från en liten nattlig upptäcksfärd i snöiga Luleå. Snödjuret var en rutschkana gjord av snö och is. Riktigt häftigt. Jag kunde inte motstå att prova den och det var rätt bra glid där på den glansiga isen. Hamnen var också nära hotellet så jag tog även en sväng dit, var ju tvungen att spana in vart nordanvindarna kommer ifrån. Vid vattnet lång Norrbottensteatern och ute på isen fanns en plogad bana. Tänk att det goda statslivet kan vara så nära friluftslivet. Riktigt trevligt tycker jag. Nu ska jag tappa upp mitt bad och sen somna till vindens vinande.

Inga kommentarer: