tisdag 25 februari 2014

Samlade noveller från en tid med blommiga tapeter

Det finns en tid i min bloggs historia som jag skrev noveller. Jag bodde då i ett stort hus i Täby med blommiga tapeter. Huset delade jag med ett par vänner och två andra hyresgäster samt deras hund och många undulater. De blommiga tapeterna fick min fantasi att flöda. Jag var då halvt arbetslös så jag hade både tid och energi för att skriva. Att jag ofta tog Roslagsbanan och tunnelbanan in till stan gjorde att jag lätt kunde beskåda människor och samla intryck och inspiration, detaljer som sedan kunde dyka upp i en text.

Jag har bestämt mig för att samla de noveller som skapades i det blommiga huset i Täby här. En dag ska jag börja skriva noveller igen. Förhoppningsvis behöver jag inte tapetsera om hemma för att detta ska ske. Det finns inget bättre sätt att lära känna intressanta människor på än att skriva dem i en novell. Jag hoppas att ni uppskattar läsningen.

I novellen Södra Solby får vi träffa Kurt och Lena som kokar kaffe på vedspisen.

Novellen Fågelkör vid Klarsjön handlar om Amanda och hunden Alice som bryter de gamla vanorna och tar sig ut på en utflykt.

Flickan på perrongen är en mörk  och poetisk novell.

Blixtar i parketten är en kort novell  om ett hårt jobb.

I novellen Stig-Berit vid rälsen får vi träffa Stig-Berit från Nattavaara. När Stig-Berit för trehundraförsta gången vaknar av att det förbipasserande nattåget till Narvik är försenat klarar hon inte mer och bestämmer sig för att packa väskan för att resa söderut i landet.

Att falla är en kort novell som handlar om att tappa kontrollen.


Inga kommentarer: