torsdag 3 oktober 2013

Dagens två konstverk

Idag har jag och Sebastian köpt konst.

Tavlan är Spring view of a lake av Toshiro Meda. Den ingår i projektet Second art av Frida Ek. Jag och Sebastian hämtade tavlan nyss på Fridas ramverkstad. Där fick vi se manuella skärmaskiner och verktyg som används för att göra ramar. Vi fick också en titt på samligarna av återvunnen konst som låg i sina lådor och väntade på att bli inramade och återupptäcka.

Konst nummer två är Sebastians nya ögonsten som han hämtade på posten idag. Äppelrutan heter denna. Döpt efter sin föregångare Rutan som jag fick på min 25-årsdag av min familj och som rest över hela jordklotet till Chile och tillbaka. Rutan har varit med när jag skrivit texter som reportage, min normkritiska bok, blogginlägg, jobbansökningar och mail till nära och kära. Rutan är nu sjukpensionerad men har inte slocknat helt trots att skärmen är på väg att lossna från resten av kroppen. Jag hoppas lära känna Äppelrutan och att jag kan få några inspirerande skrivarstunder även med henne.

Inga kommentarer: