tisdag 30 december 2008

kusten diggar

Ljummen kustluft sveper in genom det öppna bussfönstrena. Den sveker mina trötta kinder som värmts upp an en hel natts bussresa. Utanför fönstret seglar ett bekant landskap förbi. Varm kust. Grön grönska. Centralamerika 2005. Inte alls olikt. 15 timmar pa buss med tva byten gjör mig mör. Den avslappnade reggeatonmusiken gör mig lugn. Folket ser annorlunda ut. Luktar nyduschat och värme. Jag är utomlands. Bergen är det bekanta hemma. Lyckan över att vara framme haller känslan av upprördhet över att min mobil försvunnit under resan borta.
I Bahia de Caraguez star de vita lyxlägenhetskomplexen och tittar ut över havet. Längre in mot havöns hals trängs de fattiga husen med lappade tak. Vi festar men överklassen. Whiskey pa flaket av en bil. Havets vagor beusar i nattens mörker. Jag vill inte lära mig att dansa reggeaton. Det spelar ingen roll hur det tjatar. Sex med kläderna pa är längre än vad jag kan sträcka mig. Jag snackar spanska och syskonen bredvid mig flytande amerikanska. Pa semester fran plugget i USA. Slaggar i kompisens vindssvit pa toppen av ett vitt lyxhus. Pengar fattas nog inte här. När solens stralar stekt färdigt mot mitt vika skinn lockar andra stränder.
Turistporren har nott sin topp i Canoa. Husen av bambu flirtar med vara ögon. Den vita sanden pa vägarna lockar mina fötter att skippa sandalerna. Strandbarerna kastar ut svängiga toner. Surfarkillarna har seniga kroppar med rutor pa magen. Sanden letar sig in i minsta lilla klädesplagg. Dethär är semesterparadiset i en liten ask.

4 kommentarer:

Minna sa...

Har du blivit av med din mobil nu?!! Eller var det 2005? Fick du mitt sms på julafton?

Tack för kortet, blev superglad, det var sååå fint, handgjort! Tack!

kram

Anonym sa...

Jennie, jennie! Du må tro att jag gick och klurade på vad det var jag (vi) hade att hämta ut på Ica Strömmen nu ikväll när vi kom från Lundholmen!

Och vi kunde inte hålla oss, inte jag iaf så vi öppnade faktiskt fast att det även var till Love, Emma C och Ida men jag avslöjar inget här... Men tack en massa, finfint verkligen!!

Jag tänkte jag skulle ha önskat dig god jul och gott nytt år här på din blogg och nu får jag dåligt samvete att det inte blev av men jag har hållit mig borta från datorer i två veckor då jag har tagit juluppehåll! Först blev det en vecka i Kalmar med familjen och därefter en vecka med Petter på landet. Vi har haft det så fint, is på sjön så vi har åkt skridskor flera dagar i rad! Och en timme in på 2009 fick jag bevittna när Petter och Jonas drog ut en kalv ur en ko som hade svårt med kalvningen, det var stort!

Vilket land är du i nu om du är utomlands, eller menar du utomlands som i Ecuador...? Låter iaf varmt och skönt!

Intressant där med julfesten som skulle vara till din och Åsas ära, att ni sedan hamnade längst ner i hierarkin. Måste ha känts lite förnedrande! Men det är bara att bita ihop antar jag, se det som en unik erfarenhet.

Tack igen för julhälsningen, kramar Emma (och Petter) (vi ska meddela de andra mottagarna och öppna "paketet" ordentligt då!)

Molly sa...

Heeej Jos! Jag har nyss hittat fram till din blogg och läst om ditt liv i Eucador och jag är mycket imponerad och stolt! Vilken resa du är med om! Men ens känns Hallstahammar ännu mindre än tidigare.. :)
Jag saknar dig, ha det så bra! Massa kramar från Mos

Jennie sa...

Minna..kul att kortet kom fram! jo mobilen ar stulen men jag ar precis i guayaquil nu pa en minisemester och ska forsoka kopa tillbaka den for 20 dollar. just ja, var det vid denna tid pa aret 2005 som jag blev bestulen forra gangen?

Emma..ni fick ocksa ert packet snyggt och prydligt. som en liten halsning att ni ar med mig aven har. spannande att fa vara med om nar en liten kalv fods. mitt nyar har varit helt fantastiskt. varit pa aventyr pa havet med kajak. fastnade pa en vag och sveptes med ner i havet. kunde gatt illa da det var nara en klippig strand. men kom i land till slut och fick uppleva ett haftigt landskap med grottor. nej utomlands ar ecuador men kusten kanns mer utomlñands an hemmet i bergen.

mos...kul att du ocksa ar med mig. du var ju ocksa pa aventyr innan du flyttade in i ditt fina halstahammar. nar jag kommer hem far vi grilla pa din altan!