tisdag 25 augusti 2009

Valparaísos konst och hundar




Två mycket vanliga och trevliga inslag i gatumiljön här i Valparaíso är all konst som målats på väggar och murar samt alla hundar som springer runt på gatan eller bara ligger ihoprullade på ett torg och tar en siesta i solen. Konsten är oftast väldigt vacker, glad och färgrik eller snygg och med ett politsikt budskap. Hundarna kan vara allt från välmående och matade och påklädda med täcken av kvarterets grannar till att de haltar runt med endast två-tre friska fungerande ben. Hur det än är så är varrriationen stor och dessa två sinslag gör Valparaíso till en snygg och händelserik stad.

Bild 1: En målad vägg som jag passerar på väg ner till centrum.

Bild 2: "Stäng av tv:n, lev ditt liv"

Bild 3: Närbild på motivet på bild 1.

Bild 3: "Esta es la vida del perro eligante" ("Detta är den eliganta hundens liv"), sade damen som gick förbi hunden en halv minut innan jag fotade den.

Bild 4: En hungrig hund.

Bild 5: Stina på cafét "El desayunador".





1 kommentar:

Sofie sa...

ojojoj. Du verkar ju ha det superfantastiskt! måste verkligen försöka komma och hälsa på. Liams föräldrar är här nu, vi har det riktigt trevligt. Har haft super mkt att göra på jobbet nu när alla kursdeltagare börjat, men en kväll hade jag improvisationslekar med en grupp och det var superkul, tog mig tillbaka till tiden på bryggargården...

Skriver ett riktigt mail till dig snart när jag får lite tid över till kontemplation.

Kram sofie