fredag 12 juli 2019

Falun är en riktig fin stad, så är det bara!

Tredje cykeldagen blev det en sen eftermiddagstur i Falun efter att vi haft en halv vilodag. Jakob lämnade av mig, Minna och Sebastian samt hundarna vid Falu gruva med tipset att starta där för att sedan följa leden Vattnets väg till gruvan upp mot Stångtjärnsberget där det skulle finnas fler cykelleder och naturstigar. Det var ett riktigt bra tips. Jag navigerade oss fram till platsen vi blivit tipsade om, dock med massor av stopp längs vägen för att kolla karta. Stigarna var jätte fina i Stångtjärnsberget och vägen dit var också härlig bortsett från en bit längs en bilväg. Själv drog Jakob till Kjällviken som låg ganska nära där han skulle ge sig hän åt ordentlig utförscykling i backar där vi andra skulle utmana livet både genom att ta sig upp och ner.

Falu gruva var jätte kul att se. Utsikten från gruvan med den faluröda färgen som präglar hela staden i förgrunden, de gamla gruvbyggnaderna frontade resten av staden som tornade upp sig där bakom och som pricken över i't Lugnet med hopptornet längst bak i denna bild. Ja Falun är en riktig fin stad med massor av cykelmöjligheter och vacker stadsnära natur. Det var lite jobbigt för mig att inse detta, jag som har lagt det här med att flytta till Dalarna på hyllan. Nu kan jag ändå inte överlämnade denna dröm. Dock har jag och Sebastian kommit överens om att vi ska köpa ett fritidshus nära Falun. Så får det bli. Vi börjar där.
 
















Inga kommentarer: