fredag 5 juli 2019

Besök av pappa och Ritva

Pappa och Ritva kom på besök ett par dagar. Igår efter att de kommit satt vi ute och åt lunch. Sen jagade regnet i vardagsrummet dör vi satt och tittade på det blöta som forsade ner. Pappa föreslog att vi skulle åka in till Norrköping och handla växer då jag pratat om att vi behövde planera en buske vid vår spaljé. Det tyckte alla var en bra idé, inte kunde vi sitta inne och trycka hela eftermiddagen och kvällen. 

Imorse vaknade vi upp till 14 grader ute och 15 grader inne. Jag tände en brasa för att få ut kylan. Solen tittade fram och det blev frukost ute men det var på håret för kallt. Jag satt med powerhuidini och filt.

På förmiddagen gjorde vi en utflykt till Rejmyre glasbruk och butikerna där. Det bästa med Rejmyre är Lilla Annas café och handelsbod. Där kan en fika hembakat i hemtrevlig miljö och köpa gott lösthe för 18 kr hektot samt sitta och lyssna på skvaller från byn då Anna uppdaterar sina stamkunder om det senaste kring glasbruket. Jag fick höra att glasbrukets senaste ägare sålt allt rejmyreglas förra sommaren utan att det producerades nytt. Nu har de som nu äger bruket (kanske det inte var privat längre) köpt in glas från massa andra svenska glasbruk. Turisterna kommer ju till Rejmyre för att köpa svenskt glas. Och Rejmyre lever på glasbruket, det är det som lockar folk sen besöker de andra butiker när de ändå är här. 

På eftermiddagen och kvällen blev det härligt väder igen. Den kalla vinden värmdes upp av solens strålar och jag tror att vi alla satt och slumrade till i en varsin stol på tomten. Sedan kände jag för att plantera klart och satte Smultronschersminbusken samt lavendeln som jag köpt i jorden. Jag satte pappa och Ritva på uppgiften att ta fram och tända grillen. 

Maten smakade extra gott när sommarens sköna kvällar kommit tillbaka. Jag föreslog en utflykt till kaffet så vi tog med oss termosar och åkte till andra sidan sjön där en kan sitta på en klippa i kvällssolen. Jag och Myra var de enda som badade men alla njöt av utsikten. Vi tittade på fåglar men såg bara måsar och sädesärlor, iallafall enligt pappa. Det var också bara måsar som hördes enligt pappa fast jag hörde även kor och glassbilen samt en fågel som jag inte tyckte lät som en mås. Tydligen har de olika läten och inte bara det skrikande som vi ständigt utsätts för i stan. 

Pappa och Ritva åkte bilen tillbaka medans jag, Sebastian och Myra sög ut det sista av sommarkvällen genom att promenera tillbaka. På vägen hem mötte vi några grannar som stod och pratade med varandra, vi stannade till och utbytte även vi några ord medans Myra kutade runt i det ena parers trädgård med sin lekkamrat Sudden. Det är en sån lycka att se Myra sätta fart tillsammans med en annan hund. Efter den lekstunden, promenaden och kvällsdoppet var hon ordentligt nöjd när vi kom hem och tog kväller.










Inga kommentarer: