lördag 13 juli 2019

Vem stökar i mitt kök mitt i natten

Åh herregud vilken natt. Vi kom i säng sent igår efter att vi packat upp, städat och druckit the till åskans dån. När vi lagt oss fortsatte vi lyssna på åskan och såg hur blixtarna lös upp stugan. Vi somnade till slut och sov fram till kl 4 då Myra började springa runt i stugan och skälla som en galning. Jag tog ut henne och hon kissade direkt. Sen la hon sig och somnade medans jag låg vaken. Hör jag rätt, det kommer ljud från köket. Vem stökar i mitt kök mitt i natten. Troligtvis en mus. Sebastian hörde också. Jag försökte somna om, ignorera ljudet. Sebastian skulle upp. Vad har du tänkt göra frågade jag. Han skulle försöka få ut musen med sopborste och skyffel. Jag protesterade. Det kommer aldrig gå, det slutar med att vi har musen i huset istället för under diskbänken. Där har vi sett lortar innan men aldrig i huset. Låt den stanna där.

Möss och råttor är en av mina största fobier. Jag är uppvuxen på landet och vi har haft möss inne förr. Bokstavligen inne som sprungit över golvet. Jag gillar inte sånt. Det slutade med att jag bad Sebastian gå till köket och hämta nyckeln till gäststugan. Vi skulle på utflykt mitt i natten. Tog våra sängkläder och flydde ut bakvägen genom altandörren. Musen i köket fick stöka runt bäst den ville.

Nu är det morgon och jag har vågat mig tillbaka till stugan. Myra fick gå in först. Jag klampade ovanligt mycket på trapoan och hallgolvet. Köket var i sin ordning och jag öppnar inte dörren under diskbänken i första taget.

Om en timme ska jag och Sebastian springa Bränntorpsmaran, sex kilometer. Det kommer vara jobbigt. Vi kommer vara trötta. Men det ska gå. Efter det får vi ta itu med problemet under diskbänken.

Inga kommentarer: