fredag 14 juli 2017

Träna hund på semestern

Till vardags tränar jag min kelpietik Myra som är drygt ett år regelbundet. Vi tränar lite lydnads- och rallylydnadsmoment hemma på innergården eller på vardagsrumsgolvet. Vi tränar också på brukshundsklubben med andra hundar ibland eller på andra ställen. Jag har låtit Myra vara valp det första året då hon främst fått leka och träna vardagslydnad. Först de senaste månaderna har vi börjat gå in lite mer för träning och jag tycker att det har gått bra.

Nu är vi sedan två veckor tillbaka i vår nya sommarstuga och har semester. Första veckan här ägnade jag och min sambo åt renovering. Då fick hundarna bara promenader och gå lösa på tomten. De verkade väldigt nöjda med det. Nu har jag mer tid, min sambo jobbar i stan, så jag tänkte att jag skulle träna Myra lite smått. Dock visar det sig att Myra inte alls är sugen på att träna. När jag tar fram godis och rallylydnadsskyltar går hon undan eller tittar bort från mig.

För utom vanliga långpromenader har vi den senaste veckan gjort ett par cykelturer med hundarna och Myra har fått börja simma i sjön med flytväst, något hon inte gjort innan. Myra är mycket lös både på tomten och under våra promenader. Hon tränar mycket själv under promenaderna då hon ställer sig och väntar på kommandon och far iväg som en blixt då hon får ett.

När vi är hemma i stugan vill hon helst ha koll på den äldre hunden Movi. Jag märkte att det inte alls går att stänga in Movi i stugan och försöka träna Myra på tomten. Då lyssnar Myra bara på Movis skällande i stugan. Ikväll gick vi istället till en gemensam yta med gräs, där hundar egentligen inte får vara lösa, och tränade lite. Alla lekande barn och vuxna hade gått hem så det var bara vi. Jag fick igång Myra med lite lek och vi hann träna ett par moment innan hon började titta bort. Jag fick återgå till grunderna med lek och lätt träning. Det enda Myra ville var inkallning, då hon fick springa vilket hon älskar. All annan träning då hon skulle ställa sig vid min sida och utföra moment gick bort. Dock kunde jag få in henne snyggt vid min sida efter inkallning, så vi gjorde detta ett par gånger innan vi avslutade med en kvällspromenad och gick hem.

Jag vet inte om Myra likt mig tagit semester. Hon är ju inte direkt sysslolös här i stugan så egentligen behöver hon ingen träning utöver de olika former av motion hon får. Det är ju inte heller så att hon får massor av motion varje dag och de lugnare dagarna hade det suttit fint med ett kort träningspass tycker jag. Det är väl så att matte har mer energi än kelpien.

Jag tror att jag ska ligga lågt med träningen så att jag inte tröttar ut Myra, det ska ju fortfarande vara kul. Dock ska jag bli bättre på att ta med godis på promenaderna och passa på att använda Myras energi till microträningar där vi har kontrakt och hon gör moment istället för att hon far som en dåre på stigen hela tiden och ber om kommandon. Jag ska också bli bättre på att då och då ta med hundarna på varsin runda så att Myra kan ha sin uppmärksamhet på bara mig och slipper ha koll på Movi. Sen ska jag också komma ihåg att det är semester utan måsten och krav så allt jag gör ska vara roligt för oss båda.

Inga kommentarer: