lördag 1 juli 2017

Tapetkister under mina tår

Idag började vi renoveringen av vår stuga. I dagarna två har jag handlat färg, mat och allt som kan behövas för att börja renovera och bo i stugan. Jag åkte ut mitt på dagen och började packa upp. På eftermiddagen kom Sebastian som jobbat tillsammans med vår granne Lucdy. Båda var taggade på att jobba så vi satte igång direkt.

Jag och Sebastian hade blivit tipsade om att sätta upp en täcktapet på väggen inför målningen. Vi satte tillsammans upp denna medan Lucdy målade taket. Jag hade tänkt att detta fixar vi på några timmar. Dock märkte jag att allt tar mycket längre tid. Täcktapeten skulle vara så lätt att sätta upp men oj vad vi skar och hade oss. Långt ifrån perfekt blev det. Men iallafall något bättre underlag att måla på.

Färgen till taket hade jag och hon som hjälpte mig i butiken helt feldimensionerat. Nästan allt gick åt till första strykningen. Jag hade gärna gjort klart imorgon med en andra strykning på detta tak nu när Lucdy gjort så bra förjobb men med en nästan tom burk och en stängd affär blir det inget med det. Kanske kan jag börja måla väggarna om jag är försiktig. Jag kan ju inte gärna börja tejpa på ett nymålat tak.

Jag vet inte hur många varv Myra har sprungit runt huset idag. Hon är iallafall duktig på att roa sig själv och sen ta det lugnt genom att däcka famför våra fötter. Myra har varit lös i trädgården hela tiden vi jobbat och varit runt huset. Hon håller sig alltid i närheten. Movi har varit kopplad hela tiden bortsett från några minuter. Under dessa minuter hann hon gå bort sig på den andra grannens tomt, den hon inte redan hälsat på. Vi ropade och letade ett tag innan vi såg henne stå bakom ett träd med nosen i marken. Movi kan verkligen inte vara lös en minut. Det är så tråkigt för henne.

Sebastian och Lucdy åkte hem till stan för att jobba imorgon. Jag och hundarna är kvar i Bränntorp. Vi har bäddat ner oss i gäststugan och lämnat renoveringskaoset  där uppe. Alla tre kommer vi sova som stockar i senna stilla sommarnatt med tapetklister under våra tassar och tår.

Inga kommentarer: