lördag 22 juli 2017

Den bästa

Näst sista dagen innan jag åker tillbaka till stan för att jobba en vecka. Sebastian är ledig och spenderar helgen med mig och hundarna på landet. Dagar som dessa är livet helt fantastiskt.

Vi började dagen med ett morgondopp. Efter frukost gjorde vi iordning fika och packade in hundarna i sin kärra. Så cyklade vi iväg på upptäcktsfärd med stopp på några loppisar i Kalbo, vidare genom skogen och ut på grusvägar som tog oss till Erstorpesjön och sjönn Hunn. Innan fikat tog jag och Sebastian oss ett dopp. Myra var också badsugen och hoppade i vattnet för en simtur frivilligt för första gången. Vilken lycka det var för mig och Sebastian att få simma tillsammans med Myra. Jag hade precis sagt till Sebastian att denna cykeltur var nog den bästa vi gjort hittils här i krokarna, så hoppade Myra i och simmade med oss, då var den frågan avgjord.

Vi avrundade vår cykeltur med en fika på ett trevligt trädgårdscafe i Bremyra som jag upptäckt förra helgen och nu ville visa Sebastian. Hundarna låg helt utslagna på gräset efter att både ha sprungit och simmat. Ja Movi hoppade faktiskt också i och tog sig en simtur helt självmant efter att Myra skuttat i vattnet. I vanliga fall då Movi badar är det av ren olyckshändelse eftersom hon är lite klumpig och lätt trillar i men Myras energi smittar ofta av sig till Movi och nu gick det till och med så långt att hon fick med sig Movi ner i sjön. Söta är de tillsammans hundarna. Även fast det skiljer nästan tretton år mellan dem i ålder verkar båda ha utbyte av varandra.

Sista biten hem blev på asfaltsvägar. Så fint det är att cykla på de lugna vägarna här på landet. Jag njöt till hundra procent av att susa fram på cykeln med vetskapen att dessa vägar finns runt min husknut och att jag kan cykla på dem hur mycket jag vill. Kartan är full av vägar och stigar häromkring. Jag och Sebastian har än så länge bara upptäckt en bråkdel av dem. Mycket har vi kvar att se.

Efter en välförtjänt middag hemma och vila började jag och Sebastian klippa lite buskar och träd i trädgården. Det har blivit så att vi de kvällar vi varit tillsammans på landet arbetat någon timme eller två tillsammans i trädgården. Jag tycker att det är ett fantastiskt sätt att spendera sommarkvällen på då det är lite för svalt för att sitta still på en stol och aldelens för härligt för att gå in. Hade jag varit i stan hade jag med stor sannolikhet tittat på tv dessa halvsena timmar. Att klippa buskar, rensa sly eller såga ved är mycket roligare.

De sista timmarna innan det var dags att krypa ner i sängen spenderade vi i stugan med att dricka the, lyssna på radio och bläddra i de inredningsböcker som vi köpt på loppisen idag. Många fina dagar har jag haft här i Bränntorp under sommaren men just denna kommer jag leva länge på när sommaren blir ett minne blått.

Inga kommentarer: