måndag 3 juli 2017

Kantexperten Sebastian

Nu har Sebastian äntligen flyttat ut till Bränntorp och bor med mig efter två nätter ensam med hundarna.ä
Visst kan det vara trevligt att vara ensam ibland men livet är mycket roligare tillsammans med Sebastian. Att få dela det vackra i omgivningarna vi upptäcker häromkring och arbeta sida vid sida då vi renoverar. Det är något som jag uppskattar. Det är inte bara jag som är glad att Sebastian har kommit. Myra har saknat sin husse. Ibland då vi var själv ställde hon sig vid bilen och väntade på att vi skulle åka hem. Hon förstod inte att vi skulle bo här. Varför skulle vi stanna på natten när husse åkte hem. Nu när alla är samlade finns det ingen anledning att åka härifrån.

Idag blev en fullspäckad dag som de senaste tre dagarna. Efter att jag ätit frukost och rastat hundarna åkte jag in till stan för att hämta Sebastian, mer saker från lägenheten samt handla mer mat och färg. Jag vet inte hur många affärer jag besökt de senaste dagarna och hur mycket pengar jag lagt ut men nu börjar skåp och lådor fyllas med det vi behöver.

På eftermiddagen målade vi det andra och sista lagret i taket i sovrummet. Till en början kändes det som ett avighetsjobb. Jag fick doppa penseln efter vart fjärde drag för att få på så pass mycket färg att det inte skulle lysa igenom. Seg var också färgen så den var inte så smidig att få ut. Sebastian tog kanterna medans jag drog de stora penseldragen. Vi kom på att det passade oss bra att jobba så. Han är mer noggrann och tålmodig medans jag är snabb och otålig. Jag trivs bäst med de stora penseldragen.

Medans takfärgen torkade hyfsat tog vi en promenad med hundarna. Jag visade Sebastian mina finaste ställen som jag upptäckt innan. Bland annat en stig i skogen där det växer orkidéer. Denna promenad samt ett par äggmackor gav oss kraft att måla det sista i sovrummet, en andra strykning av den gröna färgen på väggarna. I vanlig ordning gick Sebastian runt kanterna medan jag körde med den stora rollern. Jämfört med taket går väggarna riktigt snabbt att måla.

Imorgon bitti kommer Lucdy och då flyttar vi över renoveringsfokuset till vardagsrummet. Här går det undan. Snart kan vi börja inreda och flytta in i storstugan. Tills dess myser vi i gäststugan med viss känsla av att bo på vandrarhem.

Inga kommentarer: