tisdag 31 januari 2017

Världens mest fredliga

Movi har en egenskap som jag tycker är så vacker. Hon gillar inte bråk och bus. Hon har för visso svårt att skilja på om det är på låtsas eller ej men bråk som bråk.

Igår höll jag och Myra på att busa i soffan. Myra nafsar då i min arm och morrar på ett lekfullt sätt. Movi tyckte inte att Myra skulle busa med mig. Hon gick då tyst och fredligt upp i soffan och ställde sig över mitt knä. Så var buset slut. Helt lugnt och fredligt.

Idag var det Sebastian och jag som busade i soffan. Sebastian kittlade mig och jag skrattade samtidigt som jag protesterade. Jag kittlade Sebastian och han skrattade och protesterade. Movi tyckte inte att vi skulle busa med varandra. Så vips hade jag en stor aussie i knät och så kom inte Sebastian åt att kittla mig mer.

Movi har sitt eget fredliga sätt att tala om att det får vara slut på bråket. Hon använder sin egen kropp för att skydda den som hon anser bör skyddas. Och den som bör skyddas är den hon är mest trogen, i dessa fall matte.

Jag ser på Movi som en trädkramare som använder sig själv som redskap för att kämpa för det goda. Utan att göra ett ljud ifrån sig parerar hon faran med sin stora beskyddande kropp och stannar tills lugnet åter lagt sig över skogen, eller i detta fall, vardagsrummet.

Inga kommentarer: