söndag 29 januari 2017

Gott samarbete på Glottern

En video publicerad av Jennie-Sebastian (@jennieseba)


Idag blev det en vänskapstur med långfärdsskridskor på Nedre Glottern. Alla deltagande hade en funktion. Sara var turens samordnare. Hon var den som kom upp med idén och meddelat alla tid och plats. Dana var isspanaren och kökvinnan. Hon hade teståkt både Övre och Nedre Glottern ett par dagar innnan för att trygga vår tur samt konstatera att isen nog var lite bättre på Nedre Glottern. Sebastian ansvarade för att dokumentera färdspåret samt att göra eld då vi hade rast. Madde som var ny i gänget ansvarade för att hålla stämningen på topp. Jag fick vara turens ledare med ansvar för att vi höll oss på isen samt åkte i en bra takt som passade alla. Som färdledare ansvarade jag också för att hitta en trevlig fikaplats på en vindstilla klippa. Där kunde eldansvarige göra upp en brasa som vi avnjöt i sällskapet av rimfostade tallar och andra skridskoåkare i fjärran.
Glottern är en trevlig sjö med många vikar att åka i. Jag och Sebastian passade på att göra detta till en tecknisk tur, med hjälp av vikarna testade vi att saxa både till vänster och till höger. I lugn takt med hög koncentration så släppte det för oss båda och vi saxade som aldrig förr de sista kilometrarna. Några fall blev det också, Sebastian fick in ett par under sin saxningsträning. Jag föll några meter innan vi var i mål, på ett isparti som var lite bucklig stöpis. Skridskon sprack framme i bindingen och jag höll nästan på att inte få av mig den. Framför mig såg jag hur jag skulle bli tvungen att ta av mig pjäxan och gå de hundra metrarna till bilen i bara strumplästen. Men med lite våld och ett par hårda slag på bindningen med pikens huvud hoppade den spruckna plasten rätt och jag kunde knäppa av mig skridskon.
När jag tänker efter undrar jag vem av oss som ansvarat för kontakten med vädergudarna. Den personen gjorde ett väldigt bra jobb. Vi fick en mycket fin tur i detta frostlandskap med endast en lätt vind vissa partier. Jag ber väderansvarige att fortsatt ha en bra relation med vädergudarna och odrna så att kylan stannar många veckor till.

En video publicerad av Jennie-Sebastian (@jennieseba)









Inga kommentarer: