fredag 20 januari 2017

Lunchpromenad utan drag i kopplet

Jag avnjuter min friskvårdstimme under en lunchpromenad med hundarna denna fredag. Myra har blivit så duktig på att gå i koppel att jag börjat byta ut selen mot halsband. Jag behöver påminna Myra ibland om att ta det lugnt men hon är över lag väldigt duktig och kämpar inte alls framåt med samma kraft som när hon har sele. Då och då tar Myra spontan ögonkontakt och då får hon en karamell. Ibland fortsätter hon gå fint och titta mig i ögonen även efter att hon fått sin belöning. Godiset skulle inte räcka till alla gånger Myra går riktigt fint så belöning med ord får också duga.

Promenaden kombinerade vi också med att båda hundarna fick springa lös på ett berg. Myra lekte med en leksak och tränade på att hämta den till mig då jag kastade. Vilken lycka det är att se Myra springa med leksaken i munnen med full galopp och sprudlande lycka i ögonen.

Movi finner glädje i att stå och nosa på en fläck samt att få strosa fritt i sin takt. Alla är vi glada vårt sätt.

Foto Erika Johansson

Inga kommentarer: