onsdag 11 januari 2017

Shaping

Än så länge tränar jag Myra bara för att det är kul. Jag har ännu inte börjat träna mot något specifikt mål eller någon tävling. Men vi har mycket tid framför oss tillsammans och det kommer.
Idag när jag kom hem med hundarna från promenaden tog jag några minuter för att träna med Myra. Jag brukar blanda att ge henne kommando och träna på det hon kan med att låta henne göra saker själv och bli belönad, det som kallas shaping.

I vanliga fall då Myra får göra saker själv blir det mest backande. Idag tror jag hon var riktigt hungrig när vi tränade för hon bjöd på massa roliga trick. Hon lade sig flera gånger och det väldigt snabbt, snyggt och rakt med en duns i golvet. Såg gjorde hon något jag blev riktigt imponerad över. Hon blandade två av sina vanligaste trick och backade krypandes. Alltså att hon lade sig ner och backade medan hon låg. Vi har ännu inte tränat på att krypa framlänges men Myra har nu uppvisat att hon kan krypa baklänges. Förutom detta kom även rulla fram som vi tränat på för ett tag sedan. Hon är fantastiskt rolig att jobba med.

Myra gillar inte att jag tar i hennes tassar och det märks även då hon inte är så förtjust i att vi börjat träna "vacker tass" som jag benämner med kommandot "tass". Även det har vi precis börjat träna på men faktiskt lyfter Myra tassen försiktigt och lätt ovilligt när jag sträcker fram handen och säger "tass". För Myras del har detta trick växt fram genom att jag klappat henne försiktigt uppe på frambenets insida, nära armbågen. Jag provade först att klappa på tassen men då lyfte hon den inte så ofta. Sen kom jag på när jag tog på henne selen att hon självmant lyfter tassen då och att min hand är närmare hennes övre del av armen.

Det är spännande att varje hund lär sig på sitt sätt och att tillsammans få utforska de metoder som funkar bäst. Jag som har en äldre hund sedan tidigare faschineras av hur snabbt Myra lär.
Även fast vi ännu inte har något mål ska jag skaffa en träningsbok där jag skriver ner vilka trick Myra kan, behöver träna mer på och vad vi vill lära oss. Till våren har jag anmält oss till en kurs i allmänlydnad. Det ska bli roligt att gå kurs igen.

Foto Erika Johansson
Australian mates Friska Myra 8.5 månader 

Inga kommentarer: