tisdag 18 oktober 2016

Nyutexaminerad valp

Ikväll var sista gången på valpkursen. Våra tränare hade ställt upp en bana där vi skulle gå runt och utföra olika moment. Det var belöningsträning, träning i hantering, följsamhet, passivitet, sitt stanna kvar och hundmöten. Vid varje station fanns en instruktör som tittade och gav feedback. 

Myra skötte sig utomordentligt bra under hela banan. Vid varje moment ville hon hälsa på instruktören men hon hittade snabbt tillbaka till fokus med mig när jag lockade på henne. Passivitetsövningen var den som överraskade mig mest. Jag trodde Myra skulle fara runt som en vante när jag satte mig på bänken i en minut och bara ignorerade henne. Hon började med att undersöka vad som hände omkring oss, sen hoppade hon på mig ett par gånger för att se min reaktion som blev noll. Eter det gick hon fram och undersökte instruktören. När hon konstaterat att inget händer ställde hon sig med ryggen mot mig och helt lugnt och stilla bara tittade ut över planen där de andra tränade. Jag var så nöjd med hennes reaktion att hon blev passiv efter att ha undersökt lite. 

När alla gått banan avslutade vi med fika och diplomutdelning. Den nyutexamerade valpen kunde inte själv hämt ut diplomet så det var jag som skakade hand med instruktörerna. På detta fick Movi som väntat i bilen äntligen vara med och få lite uppmärksamhet medan alla valpar väntade i bilen. Movi scharmade flera av valpträningskompisarna och blev rejält bortskämd med godis. Helt rätt tycker jag, äldre hundar ska skämmas bort. 

Idag kom även min klubbjacka som jag ska ha när jag planerar och hjälper till på rallytävlingar. Jag invigde jackan med min nyutexamerade valp och med Movi. 

Inga kommentarer: