lördag 22 oktober 2016

Hemmagym och arabiskt fika

Idag har varit en regnig seg lördag. Himlen har konstant varit grå och det har fallit regn varje gång jag tittat ut genom fönstret. Dagen spenderade jag mestadels på soffan, gosades med hundarna eller lyssnandes på radiodokumentärer. Jag och Sebastian tog med hundarna på en blöt promenad i skogen mitt på dagen, det var skönt att komma ut och lika skönt att komma in igen.

Framåt sen eftermiddag bestämde jag mig för att vakna upp ur min dvala. Myra hade kommit in i andra andningen i sin passivitet och låg nu och sov med Sebastian på sängen. Jag fick sällskap av Movi i vardagsrummet när jag tände upp lampor och satte på träningsmusik. Nu skulle hemmagymmet dras fram. Jag är så otroligt nöjd över att ha några enkla redskap som jag kan dra fram för att träna hemma. Jag vet att jag aldrig skulle ta mig till gymmet en lördag, ingen annan dag i veckan heller för den delen, och det är så mycket lättare att resa sig ur soffan för att träna hemma än att ta sig någonstans, iallafall för mig. Har jag bara bytt om och värmt upp lite så är själva träningen väldigt skön, jag slipper transportera mig någonstans och får träna det jag tycker är kul. Något komplett och väldigt uttänkt program blir det inte men all träning är på plus.

Jag värmde upp genom att hoppa och sprattla mig igenom ett par låtar. Sebastian Sas som bor mitt emot skulle säkert skratta om han såg mig men idag tränade jag framför tomma grannfönster. Femtio minuter senare när jag dragit i lite gummiband, svängt med lite kettlebells och gjort några övningar på bollen och yogamattan var jag väldigt nöjd. Att röra på kroppen till musik piggar verkligen upp en regnig dag som denna.

Efter duschen var det dags att gå, jag hade blivit bjuden hem till Rolah på fika. Hos Rolah blev det arabiska kakor, frukt och en trevlig pratstund med henne och hennes familj. Den trevliga atmosfären, skrattet och smaken av rosenvatten i kakan piggade även de upp en regnig söndag som denna.

Inga kommentarer: