tisdag 4 oktober 2016

Inkallning

Idag körde vi bland annat inkallning på valpkursen. Min instruktör Bibban höll Myra i en lång lina, jag sa till Myra att sitta ner och stanna samt traskade iväg. Sist vi körde detta på valpkursen reste sig Myra efter bara några meter så jag kunde bara gå bort väldigt kort för att lyckas. Efter det tillfället har vi tränat på sitt, stanna kvar under våra promenader. Jag har mest gått ifrån kortare bitar för att träna stadgan.

Idag sa Bibban till mig att fortsätta gå då Myra satt så stadigt. Vi upprepade tre gånger och jag gick lite längre för varje gång. Myra gjorde inte en ansats att följa efter mig utan satt stadigt tills jag stannat, vänt mig om och ropat in henne. Då kom hon som en raket min underbara bus. När det väl gäller, när hon har en uppgift och vet vad hon ska göra, då arbetar Myra hur fint som helst. Sen kan det vara bus och lek och drag i kopplet mellan övningarna tills jag ber henne att arbeta igen. Hon är ju fortfarande en valp så busig och yvig är hon med all rätt. Det är jäklar roligt att arbeta med en hund med fart i. Jag ser fram emot att fortsätta gå kurser med Myra även efter att valpkursen är slut.

Inga kommentarer: