söndag 2 oktober 2016

En middagslur eller två

Idag kom vi aldrig ut i skogen fast jag hade planer på att åka en sväng. Det blev en lång frukost ute istället i sällskap av grannarna Sas och Lucdy samt ett antal djur som bor på gården. När jag kom upp efter frukosten var hundarna trötta. Jag försökte träna lite med Myra men hittade bara fel klicker så hon ville inte träna. Hon skulle sova middag hade hon bestämt.

Sen var det dags för mig att sätta igång med maten. Efter att ha rastat hundarna när de vaknat kunde jag träna Myra med rätt klicker. Denna gång ställde jag fram pallen och lät henne själv testa sig fram tills det blev rätt. Hon gick upp på pallen och jag klickade och belönade. Så rörde hon baktassarna lite grann, det klickade jag in. Sakta började hon gå mer och mer med baktassarna och jag klickade och belönade. Flera gånger gjorde hon rätt och fick sin belöning. Sen testade Myra att gå upp med alla fyra på pallen. Inget klick. Konstigt det funkar ju på bollen, tänkte hon. Då testade hon att sitta på pallen. Inte heller där klickade det. I detta läge tröttnade Myra och gick och drack vatten.

Jag tänkte att det ändå ska vara jag som bestämmer när vi tränat klart. Jag lockade in Myra igen och hon fick göra rätt ett par gånger till innan vi slutade. Efter pallen tog jag fram bollen och då fick Myra ny energi. Vi avslutade träningen med ett par minuter på bollen där Myra får sitta, ligga och stå för ökad stabilitet. Ramlar hon av är hon snabbt uppe igen. Ibland håller jag bollen hårt mellan benen men när hon har bra balans släpper jag stödet så att Myra själv får använda sina balansmuskler. 

Innan vi båda tröttnat kastade jag ner några godisar på golvet och så var övningen slut. Movi har hela tiden stått bredvid och tränat med Myra genom att ibland ställa sina framtassar på bollen samt få godis när Myra fick. Även vid pallen fick Movi vara med och fick en godbit vid varje klick. Det blir lugnast så har jag märk. Movi blir så otroligt avundsjuk när jag tränar med Myra. Då spelar det ingen roll att hon får träna själv före eller efter.

Efter detta korta träningspass och efter lite mindre rolig kloklippning var hundarna så trötta igen så att de inte kunde hålla ögonen öppna, detta gäller främst valpen. Igår var nog en tuff dag med utflykt i skogen och då hundarna på kvällen fick sällskap av Dorit och Lucdy här hemma eftersom husse och matte var på bröllop.

Trötta hundar ska få vila, det uppmuntrar vi här hemma eftersom vi inte vill någon kelpie som bara förväntar sig att få arbeta hela tiden. Med Myra verkar inte det finnas på kartan än så länge eftersom det är hon själv som talar om när det är dags för en middagslur.

Inga kommentarer: