tisdag 2 augusti 2016

På klubben med Myra och Movi

Ikväll åkte jag och Sebastian en sväng till Brukshundsklubben med Myra och Movi. Jag hoppades på att det skulle vara några andra människor och hundar där så att Myra skulle få lite miljöträning. Vi kom dit och det var flera bilar på parkeringen med och utan skällande hundar. Myra var inte sen att svara på hundskallen men lugnade sig efter att vi kommit fram till planen.

Vi satte oss ner mot husväggen i den härliga kvällssolen och tittade på de två hundar och deras förare som tränade på planen. Myra hade full koll på hundarna även fast de var långt bort. Hon satte sig snällt och tittade ut mot de stora gräsytorna.

Jag passade på att träna några moment rallylydnad med Movi på planen. Movi var väldigt duktig och koncentrerad. Det var länge sedan vi tränat nu så jag tror hon uppskatrade dessa minutrar extra mycket.

Även Myra fick komma ut på planen och träna på det hon känner till. Hon fick sitta, gå fint bredvid korta bitar och stanna kvar när jag backade några steg. Myra hade fint fokus och var lugn. Ibland for hennes nos iväg mot de goda dofterna i gräset men jag kunde snabbt få tillbaka hennes uppmärksamhet med godis.

Efter Myras korta träningspass satte vi oss igen och bara tittade. Myra spanade in en glad boxer som tränade på planen. Hon var väldigt duktig under denna passivitetsträning.

Även Sebastian var nöjd med besöket på klubben med kvällssol och fin utsikt över grönska och duktiga hundar. Jag ser fram emot en favorit i repris tillsammans med mina favoriter.

Inga kommentarer: