måndag 1 augusti 2016

Borsta, borsta tänderna

Nu har det gått några dagar av träning sedan jag började "borsta" tänderna på Myra. En kelpie gillar inte att bli fasthållen. Till en början sprattlade Myra och slingrade sig som en ål när jag försökte ta hennes huvud för att titta på tänderna.

Jag har tränat henne genom att ta henne i ett fast grepp, inte ge vika för om hon försöker ta sig loss. Så har jag snappt lyft på läppen och tittat på en tand för att sen belöna med godis och släppa henne fri. Det behövdes inte många upprepningar innan jag kunde hålla Myra så pass länge att jag kunde gnugga på några tänder med fingret och röra tandköttet.

Ikväll "borstade" vi tänderna så länge att Sebastian hann ta flera bilder på de små risgrynen. Myra satt helt stilla när jag höll henne. Det är verkligen nyttigt för en kelpievalp att få träna på att bli hanterad. Det är också nyttigt för matte att träna på sin lugna bestämdhet.

Movi fortsätter att snällt ligga och bli bostad med en riktig tandborste helt utan protester. Hon är en fantastisk förebild.

Inga kommentarer: