söndag 28 augusti 2016

Det är roligt varje dag

Idag tränade jag klickerträning med hundarna. Movi fick börja och göra några intränade trick. Myra stog snällt och väntade, förväntansfull och hungrig.

När Myra tränar kommer Movi närmare och närmare tills hon är precis framför Myra och upprepar hennes trick.

Det är väldigt kul att träna med Myra. Hon lär sig snabbt och är inte rädd för att testa. Jag visar henne både med handen vad jag vill att hon ska göra samt låter henne göra trick själv genom att säga "vad kan du då" och invänta hennes rörelser. Det har jag kopierat av uppfödaren Mari, hon gjorde så med Myras mormor Genna. Det är väldigt roligt att låta Myra bestämma tricken själv. Sätter hon sig så klickar jag och ger en godis samtidigt som jag säger "sitt". Myras favorit när hon får bestämma själv är "skall". Hon skäller av upphetsning över träningen. Då jag fångat upp detta med belöning och kommando har hon snappat upp det och det har blivit ett återkommande trick.

Ligg som vi för ett par veckor sedan haft svårt för sitter fint nu. Myra lägger sig både på kommando samt när hon får göra trick själv. Nu har hon också börjat ligga med huvudet ner, något som hon både sett Movi träna på och som jag broöielönat fram. Det kommandot kallar jag "ner". Vi provade också att rulla idag och det fick vi till med hjälv av godis och guidning.

Efter den roliga träningen var det dags att klippa klorna. Myra har fortfarande inte vant sig vid det och sprattlar som en spratteldocka tills hon blir trött. Så sprattlar hon lite till. Jag håller henne och Sebastian klipper. Det är ganska häftigt att se hur mycket energi och kämparlust det finns i denna lilla valp. Tråkigt nog för Myra finns det än mer tälamod och kärlek i husse och matte så vi ger oss inte förrän klovården är slutförd till sista klon. Jag och Sebastian har bestämt att vi ska klippa klorna varje vecka nu så att Myra lär sig.

Det kommer inte att gå lika lätt som med tandborstningen, där det räckte med några upprepningar tills vi utan motstånd fick pyssla med Myras tänder, men det kommer gå. För egen del tycker jag att det är rätt mysigt att sitta med en varm valp som går från sprattel till avslappnad till sprattel i knät. Jag hinner med många pussar på huvudet på den tiden och jag märkte att Myra blev mer avslappnad när jag blåste henne på huvudet. Det ska jag göra även nästa vecka.

Inga kommentarer: